Solicitarea a fost înaintată în contextul deținerii de către România a președinției rotative a Consiliului Europei.

„Vă cer acest lucru având încredere că parteneriatul extins pe care România îl are cu Republica Moldova conține și operaționalizează inclusiv recomandări ferme în ceea ce privește setul de reguli de-mocratice care stau la baza drepturilor fundamentale ale cetățenilor europeni, inclusiv al celor aspiranți la această calitate, așa cum sunt cetățenii Republicii Moldova”, își argumentează Andrei Năstase solicitarea.

Către Guvernul României

În atenția Doamnei Prim-ministru VIORICA DĂNCILĂ

Stimată doamnă Prim-ministru,

În Republica Moldova vor avea loc alegeri parlamentare în 24 februarie, alegeri istorice pentru poporul din stânga Prutului în ceea ce privește viitorul parcurs european al țării.

În calitate de Primar ales al municipiului Chișinău, de co-președinte al blocului electoral ACUM, de președinte al partidului Platforma Demnitate și Adevăr și având în vedere faptul că România deține în această perioadă președinția rotativă a Consiliului Europei, vă rog să-mi permiteți să vă aduc la cunoștință următoarele:

- În anul 2018, Parlamentul European, prin rezoluțiile votate în plenul său de la Strasbourg, în 7 iulie și 14 noiembrie, a sancționat cu severitate regimul anti-democratic de la Chișinău. A suspendat, sub condiționalitatea aplicării imediate a corecțiilor necesare consolidării democrației și statului de drept în Republica Moldova și în mod obligatoriu a validării mandatului primarului ales al Chișinăului, o finanțare de 100 milioane de euro, acordată de Uniunea Europeană în baza Rezoluției sale legislative din 4 iulie 2017.

- Comisia de la Veneția a formulat un punct de vedere foarte ferm în momentul în care actuala guvernare, în fapt o complicitate toxică între Partidul Democrat al lui Vladimir Plahotniuc și Partidul socialiștilor condus informal de către președintele Igor Dodon, a modificat, în anul 2017, sistemul electoral pe liste, reprezentativ, cu un sistem mixt care obstrucționează în mod evident gradul de reprezentativitate, în Parlamentul Republicii Moldova, a cetățenilor.

- Derapajele de la democrație din Republica Moldova sunt continue, evidente și re-levate, cu limpezime, de toate studiile recente care au ca subiect statul de drept, drepturile și libertățile cetățeanului, cel mai recent diagnostic în această privință fiind pus de “The Economist Intelligence Unit's Democracy Index”, care a cla-sificat guvernarea de la Chișinău ca fiind un regim hibrid, opozabil democrației și parcursului european al Republicii Moldova.

Toate aceste elemente, care descarcă de conținut falsa retorică pro-europeană a Guvernului format și asumat de către Partidul Democrat condus de Vladimir Plahotniuc, au fost completate, relativ recent, de o decizie profund neconstituțională și ne-democratică a Guvernului de la Chișinău. Astfel, Guvernul Filip a decis să permită cetățenilor moldoveni cu domiciliul stabil în diaspora să voteze doar cu pașaportul valabil sau cu carnetul de marinar, fiind de notorietate faptul că mulți dintre cei stabiliți în străinătate au pașapoartele expirate. Pentru conformitate, precizez că la nici un alt scrutin electoral din ultimii 28 de ani o astfel de restricție nu a fost aplicată, tocmai pentru a nu îngrădi un drept, deși relativ dar esențial, al cetățenilor.

Prin această decizie anti-populară se încalcă, cu premeditare, dreptul legitim la vot al cetățenilor Republicii Moldova, se ignoră voit recomandările Curții Europene a Drepturilor Omului, se încalcă cu premeditare recomandările Comisiei de la Veneția cu privire la respectarea celor cinci principii ale patrimoniului electoral european (sufragiu universal, egal, liber, secret și direct), se anulează astfel prevederile articolului 21 al Declarației Universale a Drepturilor Omului extinse în Pactul Internațional privind Drepturile Civile și Politice și, nu în ultimul rand, se încalcă cu cinism Articolul 38 (2) din Constituția Republicii Moldova care garantează dreptul de vot al cetățenilor Republicii Moldova stabiliți în străinătate.

Decizia Guvernului Filip nu face altceva decât să compromită în mod decisiv și fundamental, fără nici un fel de precedent tehnic în acest sens, derularea și rezultatele finale ale scrutinului de la 24 februarie 2019. Concret, votul diasporei este obstrucționat de actuala putere de la Chișinău deoarece, potrivit celor mai recente și veridice evaluări, acesta va fi acordat, într-o majoritate covârșitoare, opoziției extra-parlamentare reprezentată în aceste alegeri de blocul electoral ACUM.

Vă rog respectuos să analizați cu celeritate situația fără precendent generată de această ultimă și anti-democratică decizie a Guvernului Republicii Moldova și să evaluați oportunitatea de a vă implica și formula o poziție publică pe aceasta temă, în dubla calitate pe care o aveți în această perioadă. Vă cer acest lucru având încredere că parteneriatul extins pe care România îl are cu Republica Moldova conține și operaționalizează inclusiv recomandări ferme în ceea ce privește setul de reguli de-mocratice care stau la baza drepturilor fundamentale ale cetățenilor europeni, inclusiv al celor aspiranți la această calitate, așa cum sunt cetățenii Republicii Moldova.

M-am adresat dumneavoastră având convingerea sinceră că valorile comune ale Europei sec. XXI, cele care susțin un spațiu comun guvernat de principii solide care au în centrul lor cetățeanul și drepturile sale, sunt valori care nu se mai pot negocia la mai bine de 30 de ani de la momentul la care România și Republica Moldova s-au înscris pe drumul implementării unor reforme care să facă ireversibilă revenirea în spațiul nostru comun al oricărei forme de dictatură sau autocrație.

Cu speranța că acest apel va primi din partea dumneavoastră atenția pe care noi ne-o dorim și având certitudinea că dialogul dintre România și Moldova va fi cel care va susține parcusul nostru european, vă rog să-mi permiteți să vă asigur de toată stima și considerațiunea.

Av. Andrei Năstase

Primarul ales al municipiului Chișinău

Co-președinte al Blocul electoral ACUM