Şeful PD, Vladimir Plahotniuc, a anunțat acum câteva zile, pe un ton triumfalist, că până la sfârșitul acestui an, vor fi reparaţi în jur de 1.200 de kilometri de drum în localitățile rurale. Proiectul, botezat „Drumuri bune pentru Moldova”, ar urmă să coste 1,6 miliarde de lei, dintre care 500 de milioane de lei vor fi alocaţi din Fondul Rutier, iar 1,1 miliarde – din bugetul de stat.

În cadrul aceluiaşi briefing, Plahotniuc a anunţat că la şedinţa de partid s-a analizat care este cea mai eficientă cale pentru a susţine Guvernul, astfel încât acest proiect să aibă toate resursele necesare pentru a fi realizat. Șeful PD a evitat însă să spună că banii NU vin din buzunarul lui sau din vistieria formațiunii, ci sunt bani publici, proveniți din impozitele plătite de fiecare cetățean al Republicii Moldova.

Peste două zile, executivul a prezentat primarilor şi preşedinţilor de raioane porţiunile de drum care urmează să fie reparate. Aici, însă, trebuie precizat faptul că după modificările legislative operate în 2017, Cabinetul de miniștri nu poate construi sau repara drumuri pentru autoritățile publice locale. Legea fondului rutier prevede formule clare de repartizare a banilor pentru drumuri: Guvernul repară traseele naționale, iar autorităţile locale – pe cele raionale.

De altfel, începând cu anul trecut, toți primarii, indiferent de culoarea politică, primesc 50 la sută din taxa rutieră. Fostul ministru al Transporturilor Iurie Chirinciuc susține că acest proiect al lui Plahotniuc are tentă electorală și populistă. Asta pentru că primarii vor fi obligați să cheltuiască în acest an fonduri nu doar pentru 2018, dar și pentru 2019, ca să arate în preajma alegerilor parlamentare că s-a făcut ceva.

Mai mult, nu este clar cum vor fi luate din bugetul de stat 1,1 miliarde de lei pentru reconstruirea drumurilor locale, în condiţiile în care acesta are un deficit de circa cinci miliarde de lei. Expertul în finanţe la Transparency International Moldova Veaceslav Negruța notează că anunţul lui Plahotniuc trebuie privit prin prisma electoralei.

Am expediat o solicitare de informaţii către Guvern pentru a afla răspunsuri la mai multe întrebări legate de proiectul anunţat de Plahotniuc şi preluat imediat de executiv, dar n-am primit deocamdată un răspuns, iar şeful PD n-a fost de găsit la telefon. Menţionăm că potrivit Indexului Competitivităţii Globale, Republica Moldova este pe locul 128 din 137 de ţări la capitolul calitatea drumurilor. Șoselele noastre fiind mai proste decât în Ciad, Nigeria sau Lesotho.