În timp ce în proiectul de hotărâre al executivului se spune că această scutire îi va permite Moldtelecom-ului să-şi majoreze investițiile în dezvoltarea serviciilor prestate, experţii spun că gestionarea companiei de-a lungul anilor trezeşte mai multe semne de întrebare.  Autorii proiectului spun că analiza veniturilor Moldtelecom-ului din anii 2015-2017 indică o diminuare continuă a cifrei de afaceri pe piața de telefonie fixă.

Doar în 2017, venitul aferent serviciului de telefonie fixă s-a diminuat cu circa 10 la sută. În nota de argumentare se mai spune că tarifele pentru telefonia fixă sunt sub nivelul costurilor reale şi că acestea acoperă doar 52,7 la sută din costuri.

Potrivit unui raport al Ministerului de Finanțe, în prima jumătate a anului trecut, Moldtelecom a înregistrat o scăderea a vânzărilor de 246 de milioane de lei. Totodată, a fost constatată și o creștere a gradului de îndatorare. Astfel, la mijlocul anului trecut, compania avea de rambursat credite de 672 de milioane de lei. Autorii proiectului susțin că pentru a asigura calitatea serviciilor prestate, anual, Moldtelecom trebuie să facă investiții în tehnologii de ultimă generaţie, iar termenul de recuperare a acestora este de 5-8 ani. Astfel, scutirea SA Moldtelecom de plata dividendelor pentru 2017 va asigura posibilitatea majorării investiţiilor în dezvoltarea serviciilor prestate.

De cealaltă parte, expertul economic Veaceslav Ioniţă spune că, potrivit legii, 50 la sută din profiturile Moldtelecom-ului trebuie să fie transferate sub formă de dividende în bugetul de stat. Dacă proiectul de hotărâre va fi adoptat, acest lucru nu se va întâmpla. Potrivit lui, compania ar avea motive să solicite scutirea de plata dividendelor, ţinând cont de contextul economic, dar activitatea ei de până acum ridică mai multe semne de întrebare.

Veaceslav Ioniţă s-a referit la informaţiile apărute anterior, potrivit cărora, din 2012, serviciile de trafic internaţional de voce prestate de Moldtelecom sunt intermediate de o companie elveţiană, care preia grosul banilor în urma convorbirilor.

Dezvăluirea a fost făcută de către fostul premier Ion Sturza, care a spus că, după contractarea acestei firme, serviciile au devenit de peste două ori mai scumpe. Tot Sturza a afirmat că moldovenii sunt jefuiţi, prin facturile pe care le achită Moldtelecom-ului, de cel puţin 12 milioane de dolari pe an. Conducerea Moldtelecom nu a comentat atunci aceste acuzaţii. Precizăm că, în ultimii ani, compania a renunţat la prestarea unor servicii gratuite, iar din luna octombrie a anului trecut, serviciul gratuit 1188 al Moldtelecom a fost anulat.

Astfel, cei care doresc să afle numerele de telefon ale abonaților acestei companii sunt nevoiţi să formeze un alt număr, cu plată, pentru informaţii.