În luna iunie, părinții ai căror copii suferă de deficiențe de auz și frecventau până nu demult gimnaziile-internat din Cahul și din Hârbovăţ, raionul Călăraşi, au fost contactați de directorii acestor instituții și le-au spus să vină pentru a lua dosarele copiilor, întrucât școlile urmează a fi lichidate. Decizia i-a surprins. Potrivit părinților, în școlile generale, unde ar urma să fie încadrați copiii lor la studii, nu există condițiile necesare, nu sunt interpreți, psihologi sau logopezi, care ar facilita procesul de învățământ.

Directorul executiv al Centrului pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Vitalie Meşter, spune că acești copii nu pot fi încadrați în școli generale, pentru că sistemul nu este pregătit.

VITALIE MEȘTER, Director executiv al Centrului pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi: Limbajul semnelor este limba vorbită de către persoanele cu dizabilitate de auz și, respectiv, este un drept la limba vorbită ca și cum fiecare din noi avem dreptul la limba vorbită. Ei urmează să fie plasați în școli de cultură generală, dar deoarece lor nu le sunt asigurate educația în limbajul semnelor are loc abandonul școlar.

Secretarul de stat al Ministerului Educației, Natalia Grîu, a venit în fața protestatarilor și a declarat că pentru cei 24 de copii din școlile speciale de la Hârbovăț și Cahul va fi asigurată asistență individualizată.

NATALIA GRÂU, secretar de stat al Ministerului Educației: Ministerul va asigura pentru fiecare copil cadru didactic de sprijin. Vom vedea ce tip de incluzuine este necesară: au nevoie de aparate... Vom lucra cu cadrele didactice și lucrăm acuma pe dimensiunea capacitării acelor instituții di localitatea unde trăiesc copii, pentru că acești copii care se ducă la Călărași sau la Cahul ei se duc și stau într-o școală izolați. Viziunea noastră este ca copii să fie acasă la părinți și să învețe în școala din comunitate.

Subiectul urmează să fie discutat luni în cadrul unei ședințe la minister, în prezența părinților. Urmează să fie convocați și directorii celor două școli speciale.