Muncitorii de la CFM, care primesc acum 3500 de lei, după majorare se vor bucura de lefuri de peste 7000 de lei
Social 18 mai 2022, 20:18 | 696

Moment istoric pentru angajații întreprinderii de stat „Calea Ferată din Moldova”. După ce ani la rând au primit salarii mizere, de pe 1 iulie, acestea vor crește cu 89%. Astfel, muncitorii simpli, care primesc acum aproximativ 3500 de lei, după majorare se vor bucura de lefuri de peste 7000 de lei. Între timp, conducerea CFM mai trebuie să le plătească restanțele salariale acumulate în ultimii doi ani.

Pentru un salariu lunar de 4000 de lei, Nicolae și echipa lui sunt responsabili direct de siguranța circulației trenurilor. Din cauza problemelor, din 22 de angajați ai stației Revaca, au rămas doar șase. Pe lângă salariul la zi, abia ieri aceștia și-au primit și leafa pentru martie 2021.

NICOLAE COMISAROV, angajat al CFM: "Suntem tehnicieni. Avem cel mai greu lucru. Cărăm șinele și vara, și iarna, și pe frig, și pe ploaie. Mereu suntem pe linie."

Muncitorul povestește că i-a fost cel mai greu în 2020, când nu a primit salariul timp de șase luni. Atunci a decis pentru prima dată în viață să ia credit, dar nici nu a putut să facă.

NICOLAE COMISAROV, angajat al CFM: "Credit Căii Ferate nu i se dădea, pentru că întreprinderea se afla în lista neagră. Ne descurcam fiecare cum putea. Soția mea dădea la lombard inelele, pentru că altfel era foarte complicat. Era greu, nici nu se discută."

Este angajat la CFM din 1988 și Iurie Chiru. El spune că, în ultimii ani, întreprinderea i-a întors spatele.

IURIE CHIRU, maistru la stația Revaca: "Nu am fost menționați de Guvern, foștii directori care au fost la întreprindere. Nu s-a făcut nimic privind noi, muncitorii de la întreprindere."

SERGHEI NACU, angajat al CFM: "Trăiam mai mult din împrumuturi. Împrumutam dintr-un loc, dădeam în altul și tot așa. Ne-am gândit noi să lepădăm, dar în altă parte e aceeași situație ca la Calea Ferată. Nu e mai plătit."

Șeful sindicatului care apără drepturile feroviarilor, Ion Zaporojan, susține că, în ultimii șapte ani, salariile de la Calea Ferată nu au fost majorate niciodată.

ION ZAPOROJAN, președinte, Federația Sindicală a Feroviarilor: "Deloc. A fost în 2017 cu 200 de lei, dar era o amăgeală. Și în 2019 cu 300 de lei, dar nu era conform dispoziției de Guvern. Se eliberează specialiștii, nimeni nu îi pregătește. Este cel mai mic salariu pe întreaga țară. Nici locul 45 nu îl ocupăm. Dar în 2006-2008 eram a treia întreprindere pe țară, unde aveam 300 de dolari."

Începând cu 1 iulie, salariile feroviarilor vor fi ajustate la salariul minim pe economie, adică cel puțin 3500 de lei, și vor fi majorate cu 89 la sută, fiind adaptate și la toți coeficienții și ratele tarifare din grila de salarizare a CFM. Astfel, salariul mediu al unui angajat va constitui peste 7000 de lei, comparativ cu 3500 de lei cât este acum. Acest fapt va fi posibil datorită creșterii veniturilor CFM.

OLEG TOFILAT, director al Î.S. „Calea Ferată din Moldova”: "A crescut foarte mult volumul de mărfuri transportate. Acum transportăm de patru ori mai mult decât anul trecut."

Pe lângă asta, angajații își primesc de un an salariile cu regularitate, iar lunar le sunt achitate și restanțele. Până pe 1 iulie, administrația își propune să plătească absolut toate datoriile salariale. Mai exact, este vorba de lunile martie, aprilie și mai 2021. Directorul CFM susține că acest fapt durează din cauza mai multor cheltuieli neprevăzute pe care trebuie să le suporte întreprinderea.

OLEG TOFILAT, director al Î.S. „Calea Ferată din Moldova”: "Să nu uităm că din nefericire a crescut costul combustibilului, a resurselor energetice. Iarna încălzirea ne costa mult mai scump. A fost interdicția de export a cerealelor, care tot e o bucată de câștig pentru noi."

Muncitorii CFM au încetat să-și primească cu regularitate salariile încă în toamna anului 2020. Atunci, timp de șase luni, aceștia nu au primit niciun leu din lefurile cuvenite. Restanțele CFM pentru salariile angajaților erau de peste 145 de milioane de lei. Oamenii au organizat mai multe proteste la Guvern, Președinție și Parlament. A fost creată și o comisie parlamentară de anchetă, care a scos la iveală că instituția ar fi fost prejudiciată, în ultimul deceniu, cu peste 1,5 miliarde de lei. În iarna anului 2021, feroviarii din nou au ieșit la proteste, refuzând să activeze la nodurile feroviare. Acum un an, economistul Oleg Tofilat, a fost desemnat câștigătorul concursului pentru funcția de director al CFM. În prezent, la Calea Ferată din Moldova lucrează aproximativ șase mii de angajați.

Opinia ta contează. Comentează!
LIVE