Piața media și de publicitate din Republica Moldova este controlată de posturile TV care retransmit din Rusia sau aparțin Rusiei
Social 16 decembrie 2022, 19:51 | 876

Posturile TV, care retransmit emisiuni și seriale rusești, domină piața media din Republica Moldova, în pofida declarațiilor autorităților și guvernărilor anterioare, privind necesitatea construirii unui audiovizual corect. Culmea, nu neapărat la capitolul audiențe, ci la cota de publicitate, pe care acestea o asimilează. Mai grav, aceste posturi TV eludează de mai bine de jumătate de an cadrul normativ în vigoare, care îi obligă pe toți radiodifuzorii naționali să producă cel puțin opt ore de conținut local pe zi. Consiliul Audiovzualului a început astăzi să aplice amenzi, dar până la aplicarea unor sancțiuni mai dure, ar mai putea trece peste jumătate de an.

Prin decizia Consiliului Audiovizualului din 30 martie curent, aproape 40 de televiziuni din Republica Moldova au fost clasificate ca furnizori naționali de servicii media audio-vizuale și, respectiv, li s-a instituit obligația de a transmite conținut local cu durata medie zilnică de cel puțin opt ore. În timpul monitorizării instituite de Consiliul Audiovizualului s-a constat că doar Jurnal TV, Moldova 1 și TV8 nu au comis abateri. Dimpotrivă, au respectat prevederile privind producerea programelor proprii, difuzarea acestora în prime-time și conținutul în limba română.

Toate celelalte posturi TV au difuzat emisiuni proprii cu durata zilnică mai mică de opt ore, ponderea programelor locale a constituit un volum mai mic de 80% în limba română, iar volumul programelor locale difuzate în orele de maximă audiență nu a atins cota de 75%. Aceste televiziuni, o bună parte dintre care difuzează prioritar produse rusești sau chiar sunt deținute de entități din Rusia, au primit amenzi între 12 și 14 mii de lei. Sunt însă și unele posturi, care deși produc un conținut propriu infim, nu au luat nici măcar aceste amenzi, incomparabile cu bugetele de publicitate pe care le acaparează.

„RTR Moldova”, „PEH TV” și „Cinema 1” nu au fost supuse monitorizării, pentru că au recurs la tertipuri și au contestat în judecată decizia Consiliului Audiovizualului, care le-a catalogat drept furnizori naționali. Aceste posturi, deși emit la nivel național, au cerut instanței să-i declare furnizori locali, și astfel să nu mai fie obligate să respecte cota privind opt ore de produs autohton. Surprinzător sau nu, au și obținut câștig de cauză în prima instanță și abia săptămâna trecută, Curtea de Apel le-a obligat să fie totuși catalogate drept ”furnizori naționali”.

Până la această decizie însă, respectivele televiziuni au ocolit legislația timp de luni de zile și, fără ca să investească aproape nimic, au consumat mare parte din piața de publicitate a Republicii Moldova. Președintele Consiliului Audiovizualului, Liliana Vițu, spune că sancțiunile pentru televiziunile, care doar parazitează pe retransmiterea emisiunilor și serialelor străine trebuie să fie mult mai aspre.

LILIANA VIȚU, președintele Consiliului Audiovizualului: "- Dacă tu nu investești, nici nu ai de unde să iei publicitate. Trebuie să fii sancționat mai dur. Iată că prima treaptă de sancțiune începe de la zece mii. În plus, Consiliul Audiovizualului are acum dreptul să suspende dreptul de a difuza publicitate. Pentru că dacă tu nu produci și nu investești, nici nu ai de ce să iei banul de pe piața de publicitate. Prin urmare, și aceste televiziuni care în continuare au dorit să se ascundă după clasificarea de „regional”, fiind de fapt un post național, Cinema1, RTR și PEH TV, noi am obținut câștig împotriva lor și urmează ca și aceste posturi să treacă prin monitorizare. - Cât va dura această monitorizare a posturilor care nu se conformează regulilor și când am putea să avem o piață media corectă și o piața de publicitate echitabilă? - Cam așa va fi: un control - o lună de zile, inițiem un alt control - o lună de zile. Acum să nu uităm de toți pașii, că începem de la zece mii, după care 15 mii, după care 20, 25 de mii... după care suspendarea. Acum imaginați-vă, raportat la pașii de sancționare și raportat la resursele pe care le avem noi, dacă menținem acest tempou, sper că într-o jumătate de an lucrurile vor arăta cu totul altfel pe piața audiovizualului."

Potrivit unui studiu de piață prezentat de directorul comercial al ”Casa Media”, Octavian Hanganu, doar nouă posturi TV din Republica Moldova din cele 40 naționale, controlează peste 60% din piața de publicitate locală. Acestea ori retransmit cu precădere produse rusești, ori chiar sunt deținute de entități din Rusia. Dintre ele, RTR Moldova deși deține o cotă comercială de puțin peste 20%, acaparează aproape o treime din toate bugetele de publicitate din țară, cu un produs autohton infim.

Potrivit lui Octavian Hanganu, nu este vorba doar despre o inechitate comercială sau economică, ci și despre o problemă de ordin al securității spațiului informațional. Mai ales că respectivele posturi, împreună cu două case de vânzări a publicității, au lansat acțiuni de reconcentrare și o redistribuire e pieței, fiind favorizate anume televiziunile care retransmit din Rusia sau aparțin Federației Ruse.

OCTAVIAN HANGANU, director comercial al Casa Media: "În anul viitor, aceste două case de vânzări, care practic e una, după personal, vor deține de la 60% până la 66% din audiențe, dacă nu se va schimba ceva, dacă nu se va interveni cum anterior intervenea Consiliul Concurenței cu reglementări, cu atneționări sau cu investigații. Aici mai puțin e vorba de bani, pe cât e vorba de concentrarea puterii a patra într-un pol."

Potrivit lui Octavian Hanganu, aceste două case de vânzări, împreună cu posturile afiliate lor, ar putea acapara în anul viitor cel puțin două treimi din piața de publicitate din țară, ceea ce înseamnă minimum 5 milioane de euro.

Opinia ta contează. Comentează!