Administrația CFM le propune angajaților să împrumute de la bancă, în loc să le achite salariile
Economic 8 iulie 2021, 19:42 | 1030

Conducerea Căilor Ferate din Moldova a prezentat un nou mecanism de lichidare a restanțelor salariale acumulate în cadrul întreprinderii de stat. Astfel, reprezentanții instituției propun angajaților care nu și-au primit salariile de mai multe luni, să împrumute suma restantă de la bănci. În schimb, CFM ar urma să achite, în locul lor, dobânda creditului și comisionul de administrare.

Potrivit noului șef al Întreprinderii de Stat Calea Ferată din Moldova, Oleg Tofilat, situația financiară a întreprinderii este una precară, iar pentru a ieși din acest impas, administrația CFM și-a propus să-i încurajeze pe angajați să acceseze creditele de consum.

OLEG TOFILAT, șeful Întreprinderii de Stat Calea Ferată din Moldova: "Dacă angajatul de la Calea Ferată este gata să contracteze un credit de la bancă, CFM îi va achita toate costurile legate de dobânzi și de administrarea acestui credit. Iar când vom fi capabili să acoperim restanțele salariale, angajatul singur va decide dacă rambursează anticipat creditul, ori va rămâne în continuare client al băncii. Soluția este una fezabilă, rămâne doar să discutăm detaliile la nivel de colectiv."

Întrebat despre riscurile acestui mecanism, Oleg Tofilat a declarat că.

OLEG TOFILAT, șeful Întreprinderii de Stat Calea Ferată din Moldova: "Dacă să admitem într-un scenariu mai fantastic că CFM nu va fi în stare să achite nimic, atunci, va fi mai puțin plăcut pentru angajați. Iar dacă încercăm să modelăm procesul, vedem că un angajat cu restanță de 30 de mii la salariu, care va lua un credit pe timp de 36 de luni, va trebui să întoarcă lunar băncii 994 de lei. Deci, banii pe care îi încasează astăzi, îi ajung pentru a plăti pentru 30 de luni înainte. În acest timp, el reușește să scoată toți banii din Calea Ferată sau să-și schimbe locul de muncă."

Avocatul Doina Ioana Străisteanu susține însă că „propunerea CFM nu avantajează deloc salariatul întreprinderii, iar persoanele trebuie să fie vigilente și să analizeze atent această propunere”.

Doina Ioana Străisteanu, avocat: "Contractul de creditare ar putea avea prevederi care să vă oblige sa le achitați din cont propriu dacă CFM întârzie cu plata. Studiați atent contractul dacă vă decideți să luați un astfel de credit. Nu vă lăsați măguliți și înșelați, căci un credit este un împrumut de bani care trebuie întors. Un salariu însă, este remunerarea muncii dumneavoastră. CFM rămâne obligată să vă achite salariile restante, dar dacă luați creditul, salariul dumneavoastră parțial pleacă la bancă, lăsându-vă, din nou, în situație financiară precară."

Cei peste 6.300 de angajaţi ai Căilor Ferate din Moldova nu şi-au ridicat lefurile încă din luna ianuarie, restanțele depășind 120 de milioane de lei.

Opinia ta contează. Comentează!