Opoziție a solicitat audierea în plen a reprezentanților Guvernului privind starea actuală a Portului Giurgiulești
Politic 8 mai 2025, 20:41 | 423

Solicitarea deputaților din opoziție de a-i audia în plen pe reprezentanții Guvernului privind starea actuală a Portului Giurgiulești a generat discuții aprinse și acuzații reciproce în ședința de astăzi a Parlamentului. Deputatul PAS, Radu Marian, i-a acuzat pe comuniști că au predat pe vremea lor controlul asupra portului unei companii private, iar șeful PCRM afirmă că actuala guvernare dă portul de pomană.

VLAD BATRÂNCEA, vicepreședintele Parlamentului: "Suntem martorii unui proces criminal, prin care Republica Moldova pierde controlul asupra unicului său port maritim – o mândrie a țării, realizată de un alt guvern, mai responsabil și patriot. Înțelegem că nimeni astăzi nu este interesat să păstreze acest obiectiv strategic în proprietatea statului."

RADU MARIAN, președintele Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe: "Eu constat că colegii din opoziție nu au rușine sau și-au pierdut memoria. Le aduc aminte că în 2004, când erau la guvernare Dodon, Voronin și comuniștii, au cedat controlul asupra portului unei entități private. Sarcina statului este să găsească investitori pentru partea care aparține Guvernului."

Cei din opoziție îi acuză pe deputații puterii de „o mare trădare”, pentru că ar da Portul Giurgiulești de pomană.

VLADIMIR VORONIN, deputat BCS: "Ceea ce faceți voi astăzi confirmă acea istorie pe care noi atunci am depășit-o. Voi acum vorbiți prostii și dați acest port de pomană, prin credite, prin diferite afaceri. Îl transmiteți nu știu cui. Asta e o mare trădare a Republicii Moldova și a intereselor noastre naționale."

În replică, președintele Parlamentului afirmă că obiectivul strategic a fost cedat în timpul guvernărilor precedente.

IGOR GROSU, președintele Parlamentului: "Domnule președinte, ce nu a-i spune, dar anume mata l-ai dat. Acum poți să spui, să inventezi ce vrei, dar cu mânuța matale și pe timpul matale a fost dat. Voi ați cedat un bun strategic al statului. Și asta o să rămână pe conștiința matale toată viața."

Pe 29 decembrie 2004, Guvernul condus de Vasile Tarlev a semnat un Acord de investiții „Cu privire la Portul Internațional Liber Giurgiulești”. Terenurile au fost date în arendă unor companii private pentru 99 de ani. Portul care urma să fie construit de acele companii a fost oferit în gestiunea acestora pentru 25 de ani.

În 2021, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare a achiziționat integral capitalul grupului de companii Danube Logistics, devenind singurul proprietar final al Danube Logistics SRL, operatorul Portului. BERD susține construcția și operarea Portului Giurgiulești din 1995. În 2013, banca a acordat un nou împrumut și a devenit principalul beneficiar economic al portului.

Opinia ta contează. Comentează!