Cetățenii pot apela acum la ajutorul specialiștilor care vor activa la Centrul European al Consumatorului
Social 5 noiembrie 2024, 17:11 | 1491

Tot mai mulți consumatori sesizează autoritățile atunci când se simt neîndreptățiți. Responsabilii din domeniul protecției consumatorului spun că, în anul curent, numărul sesizărilor a crescut semnificativ față de anii precedenți. Mai mult, cetățenii pot apela acum la ajutorul specialiștilor care vor activa la Centrul European al Consumatorului. Acesta a fost lansat astăzi la Chișinău de Centrul Analitic Independent Expert-Grup, cu sprijinul financiar al Uniunii Europene.

MATE CSICSAI, șef adjunct al Delegației UE la Chișinău: "Protecția eficace a consumatorului este cea care asigură că piața unică europeană funcționează în mod corespunzător și că consumatorii din toate colțurile Europei se bucură de aceleași drepturi. Abilitarea consumatorilor, protejarea intereselor acestora reprezintă aspecte și obiective cheie ale politicii Uniunii Europene."

O parte componentă a procesului de negocieri privind aderarea la Uniunea Europeană este și implementare Acquis-ului comunitar, care conține capitole și prevederi privind protecția consumatorului, a declarat directorul executiv al Centrului „Expert-Grup”, Adrian Lupușor.

ADRIAN LUPUȘOR, director executiv al Centrului „Expert-Grup”: "Crearea Centrului European al Consumatorului este una din acele practici bune pe care le transpunem din Uniunea Europeană în Republica Moldova, or toate țările membre ale Uniunii Europene au Centre Europene ale Consumatorilor. Iată că și Republica Moldova va avea o asemenea instituție."

Responsabilii de la Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor afirmă că cele mai multe carențe la capitolul protecția consumatorului sunt în domeniile turistic, servicii auto, servicii financiare și vânzări imobiliare.

SERGIU DĂRĂNUȚĂ, șef al ISSPNPC: "Anul acesta avem, până la această etapă, peste o mie de sesizări. Este un lucru stabil. Eu aș putea să fac comparație până în 2022, când erau în jur de 600-700. Deci, acum noi trecem stabil peste medie. Chiar 1500 au fost în 2023. Asta înseamnă că cetățeanul își cere, își revindecă drepturile."

În cadrul Centrului European al Consumatorului vor activa juriști și specialiști din mai multe domenii care vor oferi asistență gratuită cetățenilor care se simt lezați în drepturi.

MIHAELA PASCAL, director executiv al Centrului European al Consumatorului: "Necesitatea creării Centrului European al Consumatului din Republica Moldova a fost de a oferi asistență gratuită în soluționarea alternativă a litigiilor transfrontaliere, acolo unde, în parte cetățeanul este fie parte a Uniunii Europene și achiziționează produse sau servicii din Republica Moldova, fie este cetățean al Republicii Moldova și achiziționează bunuri pe piața europeană."

Centrul European al Consumatorului a fost lansat în cadrul proiectului „Consolidarea cadrului de protecție al consumatorului în Republica Moldova”, implementat de Centrul Analitic Independent Expert-Grup în parteneriat cu Institutul pentru Politici și Reforme Europene și finanțat de Uniunea Europeană.

Opinia ta contează. Comentează!