Vânzările de alimente scad în Rusia
Externe 31 octombrie 2025, 20:24 | 165

În Rusia scad semnificativ vânzările de alimente. O schimbare în comportamentul consumatorilor s-a înregistrat încă în decembrie trecut: oamenii au început să renunțe la varietate în favoarea alimentelor mai ieftine. Potrivit Kommersant, au scăzut vânzările de lapte, orez, hrișcă și carne de porc. Creșterea TVA-ului din 2026 promite o nouă lovitură pentru consumatori și o inflație accelerată, comentează experții din opoziție.

MAXIM KAȚ, politician și publicist rus de opoziție: "Autoritățile au prezentat proiectul de lege pentru bugetul federal 2026. Guvernul solicită o creștere a TVA-ului cu 2%. Creșterea TVA-ului îi va afecta pe toți, va impulsiona puternic inflația, ceea ce va duce rapid la o creștere bruscă a prețurilor de vânzare. Ca să repet, la fel ca oricare altă taxă de consum, TVA-ul este un impozit pe sărăcie."

Potrivit Kommersant, care citează date Taxcom, această scădere a fost de 5% față de anul precedent în septembrie și octombrie, afectând majoritatea categoriilor de produse. Vânzările de lapte au scăzut cu 8%, orezul cu 10%, iar hrișca și carnea de porc cu 9%. În termeni monetari, cifra de afaceri cu amănuntul continuă să crească, dar acesta este rezultatul creșterii prețurilor: de la începutul anului 2024, carnea de vită a crescut în preț cu 26%, laptele - cu 25%, pâinea de secară - cu 24% și cartofii cu 38%. Oamenii reduc în principal consumul de carne: numărul de achiziții la măcelării a scăzut cu 7% față de anul precedent, potrivit Evotor.

O schimbare în comportamentul consumatorilor este evidentă încă din decembrie anul trecut: oamenii au început să renunțe la varietate în favoarea alimentelor mai simple și mai ieftine, notează Leonid Ardalionov, director de analiză al companiei NTech. Greutatea medie a unui singur pachet alimentar a scăzut cu 3% în al doilea trimestru, precizează expertul.

Deși Rosstat raportează o creștere de 8% a veniturilor reale și o creștere de 4,4% a salariilor reale la ruși, una din trei persoane din țară (31%) se plânge că nu are suficienți bani pentru mâncare, potrivit unui sondaj Gallup.

Pentru a economisi bani, rușii apelează din ce în ce mai mult la magazinele de discount, care vând cele mai ieftine produse la cele mai mari reduceri. Veniturile în astfel de magazine (Svetofor, Cijîk, Dobroțen) au crescut cu 27% față de anul precedent - un nivel record în rândul tuturor comercianților cu amănuntul de produse alimentare. Ponderea „magazinelor sărace” în comerțul cu amănuntul de produse alimentare s-a triplat în ultimii opt ani, de la 4,8% la 16,4%, scrie The Moscow Times.

Opinia ta contează. Comentează!