Bild: Kremlinul ar fi „investit”, în 2020, peste 11 milioane de euro în campania prezidențială a lui Igor Dodon
Politic 24 iunie 2021, 19:24 | 488

Ziarul german „Bild” a publicat astăzi documente exclusive, despre care spune că provin de la Serviciul de Informații și Securitate din Moldova, care arată că Moscova ar fi „investit”, în 2020, peste 11 milioane de euro în campania prezidențială a lui Igor Dodon. În acest mod, scriu jurnaliștii germani, rușii urmau să-și consolideze influența în Europa de Est. Potrivit devizului de cheltuieli, milioane de euro au fost prevăzute pentru finanțarea așa-numiților „candidați prietenoși”, dar și pentru coruperea funcționarilor electorali. În replică, Partidul Socialiștilor a negat acuzațiile și a anunțat că va acționa în judecată publicația germană și toate mijloacele de informare autohtone, care au preluat informațiile.

În documentul publicat de „Bild” este arătat modul în care Rusia ar fi încercat să influențeze rezultatele alegerilor prezidențiale de anul trecut în favoarea lui Igor Dodon. Potrivit jurnaliștilor germani, planul nu a fost dus până la capăt, deoarece ar fi fost deconspirat de serviciile secrete moldovenești. Jurnaliștii de la publicația citată nu exclud însă că Rusia ar putea încerca să implementeze aceeași schemă pentru a influența rezultatele alegerilor din Germania și citează în acest sens un document al Ministerului de Interne german.

„Bild” publică și un document scanat care arată cum ar fi fost repartizate cele 11 milioane 453 mii de euro destinate pentru campania lui Igor Dodon. De exemplu, patru milioane de euro erau prevăzute pentru „candidații prietenoși” ce urmau să implementeze politicile Kremlinului în Moldova după alegeri, 528 de mii de euro erau pentru „proiecte media” de propagandă, iar jumătate de milion de euro au fost prevăzuți pentru „procesarea rezultatelor de către autoritatea electorală”. Încă peste patru milioane de euro erau destinați așa-numitului „bloc contra-propagandă”, iar aproape 170 de mii de euro - pentru finanțarea proiectelor aripii tinere a partidului, numită „Molodaya Gvardia”.

Mai mult, „Bild” scrie că, în iulie 2020, SIS de la Chișinău ar fi demascat mai multe proiecte de propagandă, menite să schimbe viziunile alegătorilor, care au fost sau urmau a fi lansate. În documentele obținute de jurnaliștii germani, acestea apar cu denumiri codificate precum „Adolf”, „Zanuda”, „Zoogazeta” sau „Maidan”. Cel din urmă, de exemplu, prevedea aducerea unui număr mare de manifestanți din Ucraina, pentru destabilizarea situației. De menționat că, la acea vreme, Jurmal TV scria despre mai multe manifestații post-electorale care urmau să aibă loc la Chișinău. De exemplu, cu o săptămână înainte de turul doi al alegerilor, mai multe organizații percepute ca fiind afiliate PSRM au depus, la Primăria Chișinău, declarații privind organizarea protestelor după încheierea scrutinului. Și tot în acea perioadă, o persoană din anturajul autorității criminale Grigore Caramalac, alias Bulgaru, a ajuns la Chișinău, potrivit presei, pentru a organiza grupuri de sportivi pentru proteste.

Într-o reacție publicată pe site-ul oficial, Partidul Socialiștilor neagă acuzațiile relatate de „Bild” și anunță că va acționa în judecată publicația germană, precum presa care va prelua aceste informații. Procuratura Generală și Serviciul de Informații și Securitate nu au reacționat deocamdată.

Opinia ta contează. Comentează!
LIVE