Slusari: Procesul de privatizare a companiei Air Moldova a fost însoțit de numeroase și grave abateri de la lege
Ies la iveală noi detalii despre privatizarea companiei Air Moldova, în 2018. Deputatul Platformei DA Alexandru Slusari susține că Agenția Proprietății Publice a micșorat de șase ori prețul întreprinderii de stat, dar nimeni nu a fost pus sub acuzare. Mai exact, activele companiei au fost evaluate la doar 48 de milioane de lei, sumă care a și constituit prețul privatizări. Asta în timp ce raportul Curții de Conturi a arătat că prețul de expunere a complexului ar fi trebuit să constituie peste 300 de milioane de lei. În afară de aceasta, Air Moldova a fost adusă la situația de a acumula datorii artificiale ca să fie vândută pe bani de nimic.
Air Moldova a fost privatizată în octombrie 2018 de societatea cu răspundere limitată ”Civil Aviation Group”, deținut de trei persoane fizice, sub paravanul Blue Air din România, care s-a retras în scurt timp din afacere. Acest SRL ”Civil Aviation Group”, singura companie care a participat la concursul de privatizare a Air Moldova, a fost fondată cu doar 12 zile înainte de a depune oferta și de a fi desemnată câștigătoare a concursului. Informațiile se conțin și într-o notă a procurorilor, din care vedem că au fost inițiate trei dosare penale de CNA, Procuratura Anticorupție și Procuratura Generală. Potrivit acestei note, în prezent sunt anchetate persoane cu funcții de răspundere din fosta conducere a Air Moldova și a Agenției Proprietății Publice.
ALEXANDRU SLUSARI, deputat al Platformei DA: "Comisia de concurs a admis neregulamentar oferta SRL ”Civil Aviation Group”, deși ultima nu a prezentat copii ale situațiilor financiare pe perioada de gestiune anterioare autentificate de organul statistic teritorial, în lipsa unor indicatori de activitate economico-financiară cuantificabili, dar și a faptului că firma nu a avut experiența de activitate de antreprenoriat. Pe faptul concursului trucat, Procuratura a pornit pe data de 6 martie 2020 cauza penală. Dar îmi pare rău că până în prezent nimeni din fosta conducerea APP nu a fost pus sub acuzare."
Din nota informativă a procurorilor vedem că în anul 2015, Air Moldova avea datorii de doar 173 de milioane de lei, dintre care 33 de milioane erau creanțe dubioase, formate inclusiv printr-un circuit de tranzacții cu Aeroportul Internațional Chișinău, luat în concesiunea de compania Avia Invest, în spatele căreia s-ar afla Ilan Șor. În următorii trei ani, până în momentul privatizării, datoriile Air Moldova ar fi crescut la peste un miliard de lei. În document se mai arată că a fost pus sub sechestru capitalul social al Civil Aviation Group, compania care a privatizat în circumstanțe obscure Air Moldova. De asemenea, au fost puse sub sechestru toate bunurile mobile deținute de întreprindere la momentul privatizării, în sumă totală de 999 de milioane de lei. Am încercat să obținem o reacție de la Agenția Proprietății Publice, dar purtătorul de cuvânt al instituției nu ne-a răspuns la telefon.








