Echipa gimnaziului din Răuțel face tot posibilul pentru a păstra instituția vie
Jurnalul Săptămînii 29 octombrie 2022, 19:28 | 31184

Oamenii spun că dacă într-un sat se închide școala, satul dispare. Pentru a evita o astfel de situație, echipa gimnaziului din satul Răuțel, raionul Fălești, face tot posibilul pentru a păstra instituția în deplină funcționalitate. În ediția de astăzi a campaniei „Moldova, hai la școală!”, vă povestim despre un gimnaziu modern și frumos, mai rar întâlnite pe aceste meleaguri. La prima vedere, se pare că problemele care bântuie școlile au ocolit-o pe cea din Răuțel. În sălile de clasă sunt calculatoare, televizoare și table interactive. Cei mai mulți profesori sunt tineri. Elevii se implică activ și editează chiar o revistă. Și totuși, cadrele didactice au aceleași salarii mizere și lucrează într-o clădire veche. Diferența o face motivația enormă, pe care o au de a lucra acasă, de a-și dezvolta localitatea și de a educa frumos copiii. Directorul gimnaziului, Marina Burlacu, fostă elevă la Răuțel, are planuri ambițioase.

E o zi obișnuită de școală la Gimnaziul ”Alexei Mateevici” din satul Răuțel. Copiii sunt la ore, iar directorul își începe ziua prin a verifica procesul de instruire. De altfel, Marina Burlacu a fost și ea cândva elevă a acestei instituții.

MARINA BURLACU, director, gimnaziul din s. Răuțel: "Nu m-am gândit niciodată că o să activez în școala în care am învățat. Dar așa mi-a fost destinul. Din 2009 am fost angajată în calitate de profesor de limbă franceză și limbă engleză. În funcția de director am ajuns după un principiu. De a-mi ridica școala în care am învățat și de a readuce prestigiu de valoare.

Când își făcea studiile aici, instituția era încă liceu. Apoi, din lipsă de elevi, a fost reorganizată în gimnaziu. Directorul Marina Burlacu și-a propus să readucă liceul în localitate. Iar pentru asta, trebuie îmbunătățite condițiile și atrași elevii.

MARINA BURLACU, director, gimnaziul din s. Răuțel: "În primul rând mi-am pus ca scop reparația blocului sanitar în interiorul instituției, deoarece era în afara instituției. Nu erau condiții, nu era apă caldă. Un alt scop pe care mi l-am propus a fost să conectez toate sălile de clasă la internet. Asta și am făcut.

Acum, în toate sălile de clasă sunt calculatoare, proiectoare, imprimante, televizoare, iar unele au și table interactive.

VICTORIA TOPOREȚ, profesoară: "Tehnologiile ne ajută să cunoaștem cuvinte noi, să călătorim virtual, să socotim, să cântăm. Ne ajută mult."

Această instituție se laudă cu numărul necesar de cadre didactice, în comparație cu altele, unde problema a devenit cronică. ”Atmosfera e prielnică”, ne-a explicat directorul gimnaziului.

MARINA BURLACU, director, gimnaziul din s. Răuțel: "Climatul psihologic sănătos pe care l-am creat în instituție i-a determinat pe colegii mei să rămână să activeze. Orice schimbare o facem de la noi. Au revenit câțiva profesori cu merite și chiar dacă sunt pensionari, s-au integrat de minune în colectivul nostru de tineri."

Iar colectivul de profesori este unul foarte tânăr.

LILIANA GRIȚUNIC, profesoară: "Chiar dacă uneori profesia noastră este obositoare, nu este răsplătită cum sunt alte meserii, dar când le vezi ochii copiilor dragi, inimile deschise spre cunoaștere, te oprește. Dacă nu eu, cine o să mai vină aici, în fața acestor micuți?"

Irina Costețcaia, proaspătă absolventă la pedagogie, este printre ultimii profesori care s-au angajat la școala din Răuțel.

IRINA COSTEȚCAIA, profesoară: "Am făcut practică și la Bălți, nu pot spune că e mare diferență. Cum e la oraș, așa e și la sat. Ne facem meseria. Îmi place să lucrez cu copiii, să folosesc diferite metode interactive."

O problemă mare a școlii a fost migrarea elevilor la instituțiile din Bălți.

MARINA BURLACU, director, gimnaziul din s. Răuțel: "Pe timpuri învățau 600 de copii. Erau două schimburi. Acum avem 219 elevi."

Dar datorită eforturilor depuse, plecarea elevilor a fost practic stopată. Profesorii participă la diferite schimburi de experiență în străinătate și aduc acasă metode inovative și interesante de predare. De exemplu, metoda ”clase inversate”, utilizată atunci când profesorul nu predă temele noi, pentru că elevii le studiază singuri, acasă. Astfel, copiii sunt învățați să învețe.

MARINA BURLACU, director, gimnaziul din s. Răuțel: "Un alt fel de lecție. Se are în vedere lecția răsturnată, unde copilul se pregătește acasă, iar în clasă implementează cele învățate."

Totodată, sunt organizate multe concursuri și activități extra-școlare. De exemplu, fiecare săptămână este dedicată unei discipline, fiind premiați cei mai activi elevi.

MARINA BURLACU, director, gimnaziul din s. Răuțel: "Săptămâna aceasta este săptămâna disciplinelor educația tehnologică, educația muzicală și educația plastică. La sfârșitul săptămânii facem totalurile, menționăm cei mai activi elevi."

Copiii din Răuțel deseori ocupă locuri de frunte la olimpiade, la concursuri republicane și internaționale. Sunt motivați să învețe bine, dar cel mai important - sunt ascultați și auziți. De exemplu, fiecare clasă și-a ales propria uniformă. Tot elevii au scos de sub tipar și prima ediție a revistei instituției, unde apar noutăți și informații utile. Iar practic în fiecare săptămână sunt organizate și sărbători tematice, la care copii participă activ și pregătesc diverse obiecte artizanale.

Opinia ta contează. Comentează!
Din aceeaşi categorie