Capturi record de cocaină în Belgia
O cantitate record de cocaină, 110 tone, a fost confiscată anul trecut în orașul Antwerpen, anunță Serviciul Vamal din Belgia. Țara a devenit capitala europeană a traficului de cocaină, iar dacă nu vor fi disponibile mijloace suficiente de luptă, peste zece ani în Antwerpen va fi ”un stat al drogurilor”, scrie The Economist.
Portul din Antwerpen este un loc atractiv pentru traficanții de cocaină întrucât în Europa, în ultimul deceniu a crescut consumul de cocaină. Astfel, Antwerpen este considerat poarta-cheie de intrare pentru droguri ilegale în Europa.
KRISTIAN VANDERWAEREN, director general al Serviciului Vamal din Belgia: "Avem un record, din nou, aici, în Belgia. Nu am mai văzut așa ceva - 110 tone de cocaină. Avem nevoie să accentuăm parteneriatele noastre întrucât vama însăși, vama belgiană însăși, nu poate face nimic împotriva acestor organizații criminale. Doar prin colaborare, în special cu Olanda și țările din America de Sud, vedem succesul, pe care îl avem astăzi."
De ce traficanții aleg portul din Antwerpen, se întreabă The Economist, care a realizat o investigație.
JEREMY McDERMOTT, cofondator, codirector InSightCrime: "Portul Antwerpen își face banii prin faptul că poate scoate un container de pe navă și să îl pună spre transportare către următoarea destinație într-un timp extrem de scurt. Pur și simplu, nu este posibil pentru ei să verifice milioane de containere."
Traficanții exercită diferite feluri de presiuni: în caz că mita nu este o opțiune, atunci glonțul - da. Bunăoară, primarul din Antwerpen a avut nevoie non-stop de protecția poliției după ce a vorbit public despre mafia drogurilor.
KRISTIAN VANDERWAEREN, director general al Serviciului Vamal din Belgia: "Ei au bani pentru a influența politica. Partea ce mă îngrijorează în acest război cu drogurile este ceea ce a făcut cocaina în America de Sud. Nu trebuie să fim naivi - ceea ce e posibil în America de Sud, este posibil și în Europa. Dacă nu vor disponibile mijloace suficiente pentru agențiile de aplicare a legii, atunci în zece ani vom fi în situația în care vom avea o țară a drogurilor în Antwerpen."
Anual, aproximativ 12 milioane de containere intră și ies din portul Antwerpen, scrie The Economist, și doar două procente dintre acestea sunt verificate în mod fizic de către autorități.








