În Chișinău există 929 de treceri pietonale, jumătate sunt semaforizate dar pietonii oricum nu se simt în siguranță
Social 24 ianuarie 2023, 19:49 | 2543

Orașul Chișinău are o infrastructura rutieră sub orice critică. Este periculoasă chiar, afirmă experții. Cine se face vinovat de un accident? Șoferul sau pietonul? Poate Primăria, care nu a amenajat corespunzător trecerea pietonală? Poate muncitorii, care nu au executat calitativ lucrările? Sau poliția, care nu a intervenit la timp? În loc să caute vinovatul, experții le recomandă autorităților să afle cum a fost posibil ca accidentul să se întâmple și să colaboreze pentru a evita nenorocirile.

În Chișinău există 929 de treceri pietonale. Aproape jumătate sunt semaforizate, dar pietonii oricum nu se simt în siguranță. Practic, fiecare are o experiență nedorită.

Accidentele din ultima perioadă demonstrează că trecerile din oraș nu asigură traversarea în siguranță.

DIANA POPA, reporter Jurnal TV: "Datele poliției arată că unele dintre cele mai periculoase treceri sunt pe bulevardul Moscova. Aici, în 2022, s-au înregistrat opt accidente rutiere, în care opt persoane au fost traumatizate. Dar nu e de mirare că zona este una de risc. Mașinile parcate neregulamentar și iluminarea slabă reduc din vizibilitatea pietonilor, mai ales noaptea, iar faptul că oamenii au de trecut șase benzi amplifică pericolul."

Treceri pietonale periculoase sunt pe bulevardul Dacia, pe străzile Drumul Viilor, Studenților, Tudor Vladimirescu și pe multe altele.

DIANA POPA, reporter Jurnal TV: "O altă trecere de pietoni problematică este cea de pe bulevardul Traian. Transportul public oprește în stație și face ca oamenii, care coboară din autobuz sau troleibuz, să treacă drumul pe unde le convine, fiind neobservați de șoferi. În 2022 aici s-au produs două accidente. O persoană a murit, iar alta a fost rănită."

Pe strada Miorița, se creează impresia că pietonii sunt cei care trebuie să le cedeze drumul mașinilor, nu invers.

În jur sunt multe blocuri de locuințe, ceea ce înseamnă că fluxul oamenilor e mare, precum și cel al mașinilor. Dar marcajul aproape șters și mașinile parcate fac pietonii să fie invizibili.

VICTOR CHIRONDA, urbanist: "Aici, în primul rând, ar trebui să fie scoase parcările în zona de 15 metri până și după trecerea pietonală. Aici nu au ce căuta parcări."

Mulți ar spune că soluția este construcția unei subterane.

VICTOR CHIRONDA, urbanist: "Trecerea subterană nu asigură siguranța pietonilor pentru că sunt categorii întregi de pietoni care nu pot folosi trecerea subterană: persoane cu mobilitate redusă, persoane în vârstă, persoane care au un bagaj. Trebuie să cobori scările, să le ridici."

O soluție pentru această trecere se lasă așteptată, precum și în cazul mai tuturor trecerilor din oraș. Documentele primăriei arată că încă în 2020, în Chișinău au fost identificate 33 de treceri periculoase

Acestea urmau să fie supraînălțate și securizate, fiind alocați bani și pregătite desenele tehnice. Schimbările nu au mai ajuns să fie implementate. Șeful Direcției mobilitate urbană afirmă că lucrările abia urmează să fie făcute. Vitalie Mihalache spune că 230 de treceri din oraș sunt deja bine amenajate și dă vina pe participanții la trafic.

VITALIE MIHALACHE, șef, Direcția generală mobilitate urbană: "Mai este foarte importantă responsabilitatea pietonului și a șoferului pentru că au fost cazuri când au fost accidente chiar pe treceri bine iluminate și amenajate, cu toate indicatoarele prezente."

Experții cu care am discutat noi nu sunt de acord cu această abordare. Ilie Bricicaru, specialist în siguranța rutieră, afirmă că conform conceptului numit Vision Zero, implementat la noi din 2010, autoritățile ar trebui să stabilească de ce oamenii greșesc, de ce au loc accidente, cum poate fi îmbunătățită infrastructura și să-și asume responsabilitatea în comun, nu să caute vinovații.

ILIE BRICICARU, specialist în siguranța rutieră: "Ține de poliție, ține de cei care administrează drumurile, ține și de cei care le construiesc, le proiectează. Toți ar trebui să lucreze într-un câmp legal comun. Acționând fiecare la nivel lui de responsabilitate, să aducă plus valoare sistemului. De cele mai multe ori, soluțiile pentru a face o trecere de pietoni sigură sunt destul de ieftine. Nu trebuie să inventăm nimic. Trebuie să existe voință."

Potrivit expertului, toate accidentele grave cu implicarea pietonilor din ultima perioadă sunt legate de viteza excesivă a mașinilor. Soluția e simplă - reducerea vitezei în preajma trecerilor.

ILIE BRICICARU, specialist în siguranța rutieră: "În percepția moldovenească, reducerea vitezei se rezumă la instalarea indicatoarelor de limitare a vitezei. S-a demonstrat de-a lungul timpului că nu sunt eficiente."

VICTOR CHIRONDA, urbanist: "Trebuie organizate măsuri de îngustare a benzilor, măsuri de calmare a traficului. Poate fi o trecere denivelată sau cu o insuliță de refugiu pe mijloc, cu semnalizarea corespunzătoare. Asta ar face trecerea vizibilă și șoferii ar reduce viteza."

În fiecare an, poliția vine cu un șir de recomandări pentru autoritățile locale.

VIOREL CERNĂUȚEANU, șeful Inspectoratului General al Poliției: "Vorbim de sute de recomandări care se duc în adresa autorităților publice locale. Vorbim de solicitări de îmbunătățire a marcajelor rutiere, a denivelărilor, semnelor de circulație sau a altor aspecte care ar ridica nivelul de securitate în traficul rutier. Cu părere de rău, răspunsurile sunt formale: „La identificarea resurselor financiare, vom întreprinde acțiunile, reieșind din posibilitățile pe care le vom avea.”

Schimbările se implementează greu sau aproape deloc de către primărie.

VITALIE MIHALACHE, șef, Direcția Generală Mobilitate Urbană: "Solicitări sunt foarte multe și să fie executate instantaneu toate este categoric imposibil sau chiar nu e necesar, în funcție de viziunile sau soluțiile proiectanților."

În 2022, poliția a elaborat peste 40 de recomandări de securizare a trecerilor pietonale din oraș. Au fost executate doar nouă. Printre recomandări se numără instalarea parapetului pietonal, aplicarea marcajului corespunzător, lichidarea publicității, instalarea semafoarelor, a limitatoarelor de viteză, a insulelor de siguranță și alte soluții, majoritatea dintre care nu au ajuns să fie implementate.

Opinia ta contează. Comentează!
Din aceeaşi categorie