Tot mai multe companii din Rusia reduc săptămâna de lucru, trimit angajații în concedii fără plată sau îi disponibilizează
Externe 10 noiembrie 2025, 20:21 | 210

Tot mai multe companii industriale din Rusia reduc săptămâna de lucru, trimit angajații în concedii fără plată sau îi disponibilizează. Sunt afectate diverse domenii - de la transportul feroviar și industria auto, până la metalurgie. Experții vorbesc de o criză economică și bugetară generală, legată de prioritățile de cheltuieli ale Kremlinului, care continuă să alimenteze războiul din Ucraina.

Uzina de mașini Kingisepp se confruntă cu o situație critică în ceea ce privește plata salariilor. Publicația online din St. Petersburg, „Fontanka”, a aflat că muncitorii nu își primesc salariile încă din vară. Mai grav este că această situație coincide cu fuziunea uzinei cu United Shipbuilding Corporation, deținută de stat. Muncitorii amenință cu concedieri masive. Cazul nu este singular. Tot mai multe companii industriale din Rusia își reduc săptămâna de lucru, trimit angajații în concedii fără plată sau fac disponibilizări din cauza incapacității de acoperire a salariilor.

VEACESLAV ȘIRIAEV, economist rus: "Banca Centrală a fixat o creștere accentuată a neplăților în economie, deteriorarea situației financiare a companiilor, 18:53-19:24 dar Banca Centrală nu oferă nicio cifră. Nu vrea să ne sperie, dar sunt cifre întocmite pe baza datelor Rosstat. Se menționează că la sfârșitul lunii august, creanțe restante aveau 17 mii de companii. Dimensiunea totală a acestei datorii este de 7,5 trilioane de ruble. E foarte mult. Din acestea, 5,1 trilioane sunt datorii ale cumpărătorilor. Adică, sunt oamenii, companiile, care au primit producția, dar nu au plătit."

Problemele afectează transportul feroviar și auto, metalurgia și producția de ciment. Căile Ferate Ruse le-au cerut angajaților din sediul central să ia trei zile libere suplimentare pe lună, pe cheltuiala proprie, pe lângă sărbătorile legale, relatează Reuters. În industria auto, producătorii GAZ, VAZ și KAMAZ au trecut la o săptămână de lucru de patru zile, iar Cemros, cel mai mare producător de ciment din Rusia, a implementat aceeași măsură în octombrie. GAZ a revenit ulterior la programul normal, însă ceilalți producători mențin schema redusă, potrivit Reuters.

VEACESLAV ȘIRIAEV, economist rus: "În zona de risc sunt lucrătorii feroviari, companiile de infrastructură care asigură alimentarea cu apă, cu energie. Iubita noastră „RJD” (compania națională rusă de căi ferate - n.r.) a înregistrat o pierdere de peste patru miliarde de ruble în primele nouă luni ale anului. Din 1 noiembrie, șefii Căilor Ferate își vor concedia echipele, vor reduce numărul de angajați."

Creșterea restanțelor face parte dintr-o criză economică și bugetară generală, legată de prioritățile de cheltuieli ale Kremlinului, care continuă să aloce resurse semnificative războiului din Ucraina, comentează experții.

IGOR BURAKOVSKII, economist ucrainean: "Cred că problema principală a Federației Ruse este că se confruntă în prezent cu o dublă criză. Pe de o parte este criza industriei rusești, 6:26-6:39 dar, pe de altă parte, vedem modelul Federației Ruse de a utiliza cantitatea maximă de fonduri pentru a dezvolta complexul militar-industrial, care ar trebui să tragă după sine economia, dar de fapt, o încetinește."

Potrivit datelor Rosstat, restanțele salariale în Rusia au ajuns la 1,95 miliarde de ruble, în septembrie 2025, de patru ori mai mult decât în aceeași lună din 2024. Aproximativ 75% din restanțe s-au acumulat în cursul anului 2025, în timp ce 20% datează din 2024.

Opinia ta contează. Comentează!