Gimnaziul din Boldurești este acum singurul din întreg raionul Nisporeni care are angajat un psiholog
Jurnalul Săptămînii 6 noiembrie 2022, 02:46 | 968

În orice societate marcată de frică și incertitudine, copiii sunt printre primii care intră în zona de risc. Nenorocirile sunt inevitabile, dacă nu are cine să-i ghideze în momente dificile. În Republica Moldova, toate guvernările au evitat să plaseze școala în ansamblu printre priorități. Acum, elevii cu probleme de ordin emoțional nu au cu cine vorbi pe teme sensibile... Rămân singuri și dezechilibrați. De ce? Pentru că școala e lipsită de un element absolut necesar - expertul în psihologie. Datele oficiale arată că în doar o treime din instituțiile de învățământ sunt angajați specialiști. Noi am fost în mai multe școli și ne-am convins că în realitate situația e mai gravă. Unele instituții nu au în corpul didactic niciun psiholog, de zeci de ani, de când au fost fondate. În reportajul din campania „Moldova, hai la școală!”, vă prezentăm situația așa acum este ea. Conform datelor colectate în august 2022, în școli activează circa 440 de psihologi, în timp ce numărul instituțiilor se ridică la 1230. Am așteptat aproape două săptămâni o explicație, sau poate chiar un comentariu din partea Ministerului Educației, dar până la această oră nu am primit niciun răspuns.

Gimnaziul din Boldurești este acum singurul din întreg raionul Nisporeni care are angajat un psiholog.

MARCELA BULICANU, psiholog școlar: "Mă strădui pe parcursul săptămânii să mă întâlnesc cu toți copiii din școală. Nu zic că permanent îmi reușește, dar mă strădui măcar cât de cât. Este un gimnaziu în care sunt 272 de copii. Din ce în ce mai des ne întâlnim cu diverse probleme de adaptare, de comportament, violențe verbale și fizice."

Elevii au încredere în Marcela Bulicanu. Apelează în special cei din clasa a IX-a, care au emoții mari din cauza examenelor de absolvire și alegerii unei profesii.

Alte instituții din raion nu-și permit să angajeze un psiholog. Problema e veche - lipsa banilor.

MARCELA BULICANU, psiholog școlar: "În raion au fost psihologi, dar din diferite motive personale au plecat din funcție sau în concedii de maternitate și acum nu sunt specialiști. Tinerii nu vor să vină să lucreze, pleacă peste hotare."

Salariul unui psiholog într-o școală mare este de șapte mii de lei, într-un caz fericit. Astfel de școli sunt numărate pe degete.

MARCELA BULICANU, psiholog școlar: "Dacă nu este numărul necesar de elevi, primește jumătate. Să vă zic... 3000 pe lună."

În majoritatea instituțiilor, psihologii lipsesc. În satul Ustia, raionul Glodeni, această misiune și-a asumat-o directorul adjunct. Femeia nu are studii în domeniu, așa că procedează cum crede că e mai bine. De exemplu, a creat așa-numita „cutie de încredere” pentru elevi, iar în clase sunt plasate informații teoretice despre bullying, depresie și alte probleme.

EUGENIA BALANICI, director adjunct, gimnaziul din s. Ustia: "-Cum estimați dvs, vă reușește să-i ajutați, să le oferiți sprijinul psihologic de care au nevoie? -Noi îi ajutăm, vorbim cu ei. Dar singuri simțim că nu îndeplinim ceea ce ar îndeplini un psiholog școlar."

Copiii sunt lăsați cu bunicii, cu rudele, cu mama sau cu tata, și acest lucru îi marchează, explică directorul gimnaziului din Ustia.

VIORICA URSACHE, directorul gimnaziului din s. Ustia: "Avem o necesitate mare de această unitate în școală. Vă explic de ce: în gimnaziu își desfășoară studiile 132 de elevi, instruiți de 18 cadre didactice. O mare parte a părinților copiilor noștri sunt plecați peste hotare."

Chiar dacă directorii înțeleg necesitatea angajării unui psiholog, în tot raionul Fălești, de exemplu, activează doar cinci specialiști. Cel care lucra la școala din Glinjeni s-a pensionat, iar administrația nu se grăbește să suplinească locul. Bugetul mic nu-i permite...

SVETLANA CĂRUNTU, directorul gimnaziului din s. Glinjeni: "Cred că ne propunem... Nu știu... Este necesar pentru că numărul copiilor cu cerințe educaționale speciale la noi este mare. Avem cu grad sever cinci copii. Și nu numai cei care sunt înscriși în lista copiilor cu risc... -Se întâmplă diverse situații la școală, când un copil are nevoie de ajutor psihologic. Unde apelează în aceste momente? -La diriginți, la administrație..."

De psiholog se bucură doar școlile mari, precum liceul „Ion Creangă” din Fălești.

ANA ANTONCIUC, psiholog școlar: "Săptămânal sunt diverse situații de conflict și diverse probleme, chiar și la nivel de comunicare, de relații. Eu sunt ca un prieten pentru ei. Am creat această stare, nu avem bariere de comunicare cu ei."

ALIONA LUNGU, directorul liceului „Ion Creangă”, Fălești: "Am inițiat un proiect instituțional „O oră cu administrația”, la care sunt invitați în fiecare săptămână elevii. Discutăm, analizăm problemele cu care se confruntă, care este starea lor, ce au să ne spună, pentru că sunt foarte creativi.Ultima dată au venit cu propunerea să schimbăm imaginea curții liceului, să o facem mai colorată."

Școlarii de toate vârstele au nevoie de asistență psihologică pentru a se integra la diferite etape de dezvoltare.

INA CRASNOJON, psiholog: "Nu contează vârsta pe care o are copilul. Începem din clasele primare. Copilul are nevoie de adaptare la școală, în special în clasa întâi. Atunci când vrea să-și construiască relații cu semenii, când are nevoie de abilități sociale, dar nu știe exact cum să inițieze o comunicare, o discuție cu cei din preajma lui. Este destul de complicat și pentru copiii care ajung în clasa a cincea, a șasea. Au nevoie de apartenența la grup, vor să-și facă prieteni, dar nu știu cum să o facă. Copiii vin din familii, unde mai există certuri, tonalități ridicate, responsabilități, așteptări mari ale părinților de la copii."

Lipsa comunicării și agravarea emoțiilor destructive la copii duce la adaptarea unor comportamente periculoase. De exemplu, pe an ce trece, tot mai mulți copiii fug de acasă. În 2022, până acum au fost înregistrate deja 869 de cazuri, în timp ce în 2021 au fost de tot 709.

Majoritatea celor care fug sunt adolescenți. Doi dintre minori au fost găsiți fără suflare. S-au sinucis...

OVIDIU PARTOLEA, ofițer principal, secția Siguranță Minori, INSP: "Fiecare copil are începând de la două cazuri. Avem copii care au fugit de la centrul de plasament de 45 de ori. După ce sunt găsiți copiii care au fugit de acasă, este întrunită echipa multidisciplinară. Se efectuează evaluarea complexă a situației, se elaborează planul individual de asistență, se stabilesc motivele și căile de lichidare a acestora."

Psihologii spun că minorii fug de acasă pentru că duc lipsă de atenție. Un expert ar putea depista la timp lipsurile și necesitățile copilului.

INA CRASNOJON, psiholog: "Pentru că în momentul în care dirigintele vine cu obiecții sau sugestii, psihologul școlar neapărat intervine. Este evaluarea pe care o facem pentru a identifica care este gradul, severitatea problemei.întotdeauna zic că este imposibil ca un copil care își provoacă leziuni corporale, are tentative de suicid, abandonează școala, vagabondează, recurge la adicții sau diferite comportamente delicvente... Este imposibil ca noi ca adulți să nu observăm nimic. Noi vedem niște comportamente, dar cu siguranță, la faza inițială, au fost niște semnale pe care noi pur și simplu nu le-am luat în serios."

Conform datelor colectate în august 2022, în școli activează circa 440 de psihologi, în timp ce numărul instituțiilor se ridică la 1230. Dacă se întâmplă un caz ieșit din comun, profesorii din școlile în care nu există psiholog apelează la Serviciul de Asistență Psihopedagogică din centrul raional.

Opinia ta contează. Comentează!
Din aceeaşi categorie