Litrul de benzină s-a scumpit cu încă cinci bani, motorina cu nouă bani, iar gazul lichefiat - cu 14 bani
Introducerea unui moratoriu asupra construcției de noi benzinării și interzicerea revânzării carburanților angro - sunt doar câteva dintre amendamentele discutate astăzi, la Comisia economie, buget și finanțe a Parlamentului, la Legea privind piața produselor petroliere. Legislatorii încearcă astfel să oprească scumpirea continuă a benzinei și motorinei - majorare înregistrată, de altfel, și astăzi. Litrul de benzină s-a scumpit cu încă cinci bani, iar cel al motorinei - cu nouă bani. S-a scumpit și gazul lichefiat - cu 14 bani.
ADELA ȘEVCIUC, reporter JURNAL TV: "Benzinăriile au afișat prețuri mai mari la produsele petroliere. Vedem că un litru de benzină standard 95 - costă 21 de lei și 50 de bani, iar cel de motorină 18 lei și 55 de bani. De la începutul lunii septembrie, prețul celor două tipuri de carburanți a crescut cu un leu și 50 de bani și, respectiv, doi lei și 30 de bani."
Și gazul lichefiat s-a scumpit. Un litru a ajuns să coste 13,29 lei, cu 14 bani mai mult. Șoferii sunt revoltați de creșterea prețurilor la carburanți.
Comisia economie, buget și finanțe a organizat astăzi consultări publice asupra unui proiect de lege cu privire la piața petrolieră. S-a propus introducerea unui moratoriu temporar asupra construcției de stații petroliere noi. Asta pentru că numărul excesiv de stații PECO generează cheltuieli care se includ în prețul la pompă.
EUGEN CARPOV, director ANRE: "Noi avem situații absolut ciudate. De exemplu, în municipiul Chișinău noi avem 175 de stații în momentul de față. În același timp, în raion precum Basarabeasca există două stații de alimentare cu produse petroliere. În raionul Dubăsari cinci stații, în raionul Rezina șase stații, în raionul Șoldănești șase stații, în raionul Cantemir șapte stații."
RADU MARIAN, deputat PAS: "Din păcate ceea ce avem noi cel puțin în oraș, în capitală, este că pe parcursul la câțiva kilometri avem 3-4 stații care aparțin aceluiași operator."
ADELA ȘEVCIUC, reporter JURNAL TV: "Ne aflăm pe strada Mihai Viteazul din sectorul Buiucani. Aici la o distanță mică sunt amplasate trei benzinării. Una se află în spatele meu, la câteva sute de metri distanță este a doua, iar chiar peste drum o vedem pe a treia."
De asemenea, deputații examinează posibilitatea restricționării revânzării angro a carburanților.
DIANA RUSHANU, reprezentant al Consiliului Concurenței: "Considerăm că aceasta ar reprezenta o barieră concurențială. Nemijlocit aceasta ar limita activitatea de întreprinzător a întreprinderilor și drepturile acestora de a comercializa cu ridicata în cazul în care achiziționează produse petroliere pe piața locală. Un număr, consider eu, destul de semnificativ de întreprinderi vor ieși de pe piața cu ridicata."
O altă modificare prevede majorarea de zece ori a amenzilor aplicate companiilor petroliere pentru încălcarea legislației. Acum acestea variază între trei mii și 15 mii de lei.
ANA GROZA, reprezentant al Asociației Investitorilor Străini: "Când ați menționat de înzecirea amenzilor că sunt companii care fac milioane și achită amendă de câteva mii de lei, avem companii mici care au aceiași amendă."
IULIA DASCĂLU, deputat PAS: "Noi avem întreprinderi care prestează servicii și care achită amenzi începând de la 22 de mii de lei în sus, dar care au un profit de 0,5 din ceea ce obțin petroliștii. Așa că la capitolul acesta noi trebuie să fim un pic mai severi și mai duri."
SERGIU TOFILAT, expert WATCHDOG: "Clar că amenda trebuie să fie proporțională încălcării."
O altă măsură propusă de deputați este eliminarea taxei fixe pentru licența de import și comercializare cu ridicata a carburanților. Acum această taxă este de 260 de mii de lei anual. Ea urmează a fi înlocuită cu o taxă de import de zece lei pentru fiecare tonă de carburant importată în țară.








