Slusari: Ne confruntăm cu riscul cel mare, ca mii de tone de grâu să fie scoase din RM, iar pâinea să se scumpească
Economic 14 aprilie 2021, 19:50 | 1975

În pofida scandalului de la sfârșitul lunii martie, privind exportarea grâului din rezerva de stat, anume acum ne confruntăm cu riscul cel mare, ca mii de tone de grâu să fie scoase din Republica Moldova, iar pâinea să se scumpească. Declarația a fost făcută de către deputatul Platformei DA Alexandru Slusari. El afirmă că în toată această perioadă și-a ”coordonat investigația cu serviciile speciale în vederea prevenirii pericolului, care planează asupra securității alimentare a statului”. În joc ar fi gigantul Trans Oil, companie deținută de milionarul Vaja Jhashi, un vechi prieten de-al lui Vladimir Pahotniuc, dar care s-ar înțelege de minune și cu actuala guvernare, susține Slusari.

ALEXANDRU SLUSARI, deputat al Platformei DA: "În perioada 15-21 martie, cu câteva zile înainte de scandalul pe care noi la-am văzut, până la ceea ce s-a întâmplat în portul Gurgiulești, 14 mii tone de grâu din rezerva de stat au fost transportate în liniște de către o companie din grupul Trans Oil în portul Giurgiulești și stocat acolo."

Alexandru Slusari spune că ulterior, pe 29 martie, încă trei mii de tone de grâu, a cărui proveniența nu-i stabilită, au mai fost aduse în Portul Giurgiulești. Potrivit deputatului, concomitent, comandamentul navei maritime „Ivanca", destinată transportării grăului și achitată de Vaja Jhasi, a făcut două încercări disperate să fie înregistrată în Portul Giurgiulești, după care a navigat la distanța de zece km de la port, unde se află până în prezent. Între timp, pe 12 aprilie a expirat interdicția privind exportul grâului din rezerva de stat. Potrivit unui document, în a cărui posesie a intrat Jurnal TV, toate cele 17 mii de tone de grâu au fost achiziționate de o companie din grupul Trans Oil, deținut de Vaja Jhashi. E vorba de ”Trans Bulk Logistics” SRL. Din cantitatea totală, 14 mii de tone de grâne au trecut deja formalitățile de export și se află în Portul Giurgiulești pentru a fi încărcat ulterior pe nave maritime, iar nava „Ivanca" despre care vorbea Slusari, a acostat în port pentru a încărca pentru început 5000 de tone de grâu. În document, reprezentanții ”Trans Bulk Logistics” îi cer Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor să permită scoaterea din Republica Moldova a întregului stoc de grâu aflat în Portul Giurgiulești, deoarece marfa odată intrată în port ar fi deja ”asimilată exportului”. Reprezentanții companiei amenință statul cu aplicarea unor penalități de 6000 de dolari pentru fiecare zi de reținere. Astăzi, la ora 15, după două ore de la briefing susținut de Alexandru Slusari, Guvernul urma să se întrunească în ședință, dar nu pentru a prelungi interdicția la exportul grâului, ci pentru a aproba o hotărâre cu privire la ”eliberarea a 20 de mii 787 de tone de grâu alimentar din rezervele de stat în vederea împrospătării”. La ședință nu s-a prezentat însă ministrul demisionar al Justiției, Fadei Nagacevschi, și bașcanul Irina Vlah, așa că ședința a fost amânată pentru două ore. La ora 17, proiectul a fost votat unanim. Ministrul Agriculturii, Ion Perju, a declarat că subiectul scoaterii grâului din rezerva de stat a fost politizat și că nu există niciun pericol pentru securitatea alimentară a Republicii Moldova. Perju a mai spus că și după eliberarea celor 21 de mii de tone de grâu, statul va mai dispune de 70 de mii de tone, iar recolta din acest an pare a fi una bună. Cât despre evoluția prețurilor la produsele de panificație, Ion Perju a spus că acestea vor depinde de cererea și de oferta de pe piață. Solicitați pentru o reacție, reprezentanții grupului ”Trans Oil” ne-au comunicat că - cităm - ”Asistăm la o agitație bolnavă în jurul Holdingului și la o politizare acerbă a activității companiei. Observăm o implicare a anumitor cercuri politice, care încalcă principiile de liber schimb și legile Republicii Moldova”.

Opinia ta contează. Comentează!