Andrei Spânu a prezentat detaliile contractului semnat cu firma indiană, care va construi liniile electrice Vulcănești-Chișinău
Republica Moldova va deveni parte a unei piețe energetice europene competitive, a declarat astăzi ministrul Infrastructurii, Andrei Spânu, într-o conferință de presă. El a prezentat planul de construcție a liniilor electrice aeriene Vulcănești-Chișinău, care vor asigura interconectarea energetică cu România. Costul proiectului este de aproape 27 de milioane de euro. Termenul de dare în exploatare - luna martie 2025.
Potrivit lui Andrei Spânu, contractul de construcție a 158 de kilometri de linie electrică de înaltă tensiune de 400 kV pe direcția Vulcănești – Chișinău a fost semnat vineri, 12 noiembrie, între Unitatea Consolidată pentru Implementarea și Monitorizarea Proiectelor în domeniul Energeticii şi compania indiană ”KEC International”, desemnată câștigătoare a licitației internaționale, lansată în toamna anului trecut. Pproiectul de interconectare energetică este finanțat de Banca Mondială.
Prin această linie electrică se va putea livra aproximativ 600 Megawatt de energie electrică, în condițiile în care malul drept al Nistrului are un consum mediu de 800 de Megawatt. Potrivit lui Spânu, Republica Moldova va deveni parte a unei piețe energetice competitive și sigure, ceea ce în final va însemna un preț mai mic pentru energia plătită de consumatori. Vicepremierul a fost întrebat dacă firma indiană va fi în stare să garanteze calitatea lucrărilor de construcție odată ce oferta de preț a fost depusă încă un an în urmă, iar de atunci costul anumitor materiale, inclusiv a metalelor, a crescut și, respectiv, compania privată ar urma să suporte cheltuieli mai mari pentru aceleași lucrări.
ANDREI SPÂNU ministrul Infrastructurii: "Pentru partea noastră este cel mai important este ca să avem odată și odată această linie construită. Dacă va costa mai mult cu 3 milioane din cauza creșterilor la nivel de burse internaționale, acesta este al doilea aspect. Principalul și cel mai important în acest moment este să începem să proiectăm și în decurs de trei ani și patru luni să avem această linie construită."
Andrei Spânu a adăugat că după învestirea Guvernului, în luna august, el a intenționat să anuleze licitația demarată în toamna anului trecut, din cauza anumitor nereguli depistate în oferta de preț și obligații asumate de investitor, dar a spus că procesul era deja la o etapă prea avansată, astfel că a renunțat la intenția sa, fiind sigur că deficiențele pot fi înlăturate.
ANDREI SPÂNU, ministrul Infrastructurii: "La momentul depunerii ofertelor, bugetul celor trei companii care au ajuns la etapa finală este mai mult sau mai puțin 27 de milioane de euro. Nu este o diferență mare. De asemenea, conform procedurilor Băncii Mondiale, după 24 de luni se poate face reevaluarea la anumite materiale, cum ar fi metalul, în baza bursei de la Londra."
Valoarea întregului proiect, care include și construcția stației back-to-back de la Vulcănești, se va ridica la 270 de milioane de euro. Precizăm că despre interconectarea energetică cu România se vorbește de mai bine de zece ani de zile. Încă în septembrie 2011, premierul Vlad Filat dădea asigurări că atât interconectarea rețelelor de gaze naturale între Republica Moldova și România, cât și interconectarea rețelelor electrice între cele două maluri ale Prutului, reprezintă un proces la care se muncește asiduu, iar proiectele sunt finalizate și gata de implementare.