Cei mai mari producători, „AvtoVAZ” și „Kamaz”, au pierderi de miliarde
Externe 4 noiembrie 2025, 20:26 | 391

Industria auto din Rusia se prăbușește. Potrivit Rosstat, producția de automobile a scăzut cu 20%, între ianuarie și septembrie, revenind la cele mai scăzute valori înregistrate în 2022. Cei mai mari producători, „AvtoVAZ” și „Kamaz”, au pierderi de miliarde. Experții spun că fenomenul a căpătat amploare din cauza sancțiunilor occidentale, a exodului producătorilor străini și a scăderii puterii de cumpărare.

Statistica Rosstat arată că declinul industriei auto se accelerează în fiecare trimestru: din ianuarie până în martie a fost de 9,2% față de anul precedent, 23% - în al doilea trimestru și 26,7% - în al treilea. În primul an al războiului, industria auto a pierdut aproximativ 50% din producție.

AvtoVAZ, cel mai mare producător auto din Rusia, a produs 500.000 de vehicule Lada anul trecut. Dar anul acesta, și-a redus planul la 300.000 și a fost forțat să își mute fabrica din Toliatti la o săptămână de lucru de patru zile. Kamaz, cel mai mare producător de camioane, a înregistrat o pierdere netă de 29,1 miliarde de ruble în primele nouă luni ale anului - de 7,6 ori mai mare decât în ​​anul precedent - după ce vânzările de camioane din țară au scăzut cu 57%. Producția totală de automobile a scăzut la 450.000 de unități - cel mai scăzut nivel din prima jumătate a anilor 1970, când fabricile din Gorki și Toliatti nu fuseseră încă lansate.

VEACESLAV ȘIRIAEV, expert în economie: "Producătorii europeni au plecat, iar oamenii nu doresc să meargă cu AvtoVAZ și așa e și în cazul Kamaz. Pierderile acestui producător au crescut de opt ori în primele nouă luni ale anului. Tot sectorul de producție, toată ingineria mecanică, tot ce Rusia a încercat să construiască în cooperare cu țările occidentale în anii 2000-2010 trebuie de șters și de uitat."

Aproape 80% din vânzările de autoturisme din Rusia sunt realizate prin credit. Însă împrumuturile bancare au devenit indisponibile pentru ruși după ce Banca Centrală a majorat rata dobânzii cheie la maximele ultimilor 20 de ani pentru a reduce inflația în economia sfâșiată de război.

Rușii cumpără mai multe mașini second-hand din cauza sancțiunilor occidentale care au afectat industria auto locală. Vânzările de mașini noi au scăzut de aproape trei ori față de prima jumătate a anilor 2010, deoarece mașinile au devenit mai puțin accesibile pentru ruși, spune Iuri Cistov, director de dezvoltare al pieței auto Fresh: „Nu există semne clare că puterea de cumpărare a populației va crește în următorul an sau doi”, comentează expertul.

Opinia ta contează. Comentează!