Marile companii de stat chineze au suspendat achizițiile de țiței rusesc, după sancțiunile împotriva Rosneft și Lukoil
Externe 21 noiembrie 2025, 20:34 | 197

Marile companii de stat chineze au suspendat achizițiile de țiței rusesc - cea mai mare parte a exporturilor maritime ale Rusiei către China, în urma impunerii de către Washington a sancțiunilor împotriva Rosneft și Lukoil, scrie Bloomberg. Reducerea bruscă a cererii chineze, până acum principalul partener pentru țițeiul rusesc maritim, reprezintă un semnal de alarmă pentru Moscova, scrie publicația. Nimeni nu mai are nevoie de petrolul lui Putin, comentează economiștii.

VEACESLAV ȘIRIAEV, economist: "Rusia furnizează în medie între trei și cinci milioane de barili în 24 de ore. Asta reprezintă o cantitate pe care OPEC și OPEC+ ar putea să o furnizeze împreună, dar nu își doresc, se autolimitează. Nu își doresc, pentru că prețul va scădea. - E ca un volum suplimentar pe care OPEC l-ar putea produce? - Da. Imaginați-vă, OPEC+ spune: luați aceste două milioane de barili, care nu influențează nicicum, iar noi vom crește cu două milioane producția noastră. Și nu va avea niciun impact dispariția petrolului rusesc de pe piața globală. Acest export al Rusiei va fi compensat de Arabia Saudită, Guyana, Venezuela, Malaysia, Irak. O mulțime de țări vor să-i ia locul Rusiei. De aceea, Putin minte, Putin a mințit și Putin va minți."

Potrivit Rystad Energy, o companie independentă de cercetare energetică și business cu sediul în Norvegia, importurile medii zilnice de petrol rusesc ale Chinei ar putea scădea cu 500.000 – 800.000 de barili în noiembrie, adică două treimi din nivelul lor normal. Din cauza refuzului rafinăriilor chineze de a accepta țiței ESPO în aceleași volume, regiunea a devenit supra-aprovizionată, punând presiune asupra prețurilor.

Turcia și-a redus, de asemenea, importurile de țiței rusesc. Potrivit Reuters, rafinăriile turcești se orientează din ce în ce mai mult către furnizori alternativi, inclusiv Irak și Kazahstan. Tensiunea a creat o situație neobișnuită: oceanele sunt acum aglomerate cu un număr record de petroliere încărcate care transportă țiței din țări sancționate (deși nu exclusiv). Bloomberg estimează că aproape un miliard de barili de petrol se află în prezent la bordul acestor nave - o creștere de aproape 40% față de sfârșitul lunii august. Principalii deținători ai acestor volume sunt Rusia, Iranul și Venezuela, țițeiul rusesc reprezentând cea mai mare parte.

Donald Trump a declarat recent că Statele Unite și India sunt aproape de un acord comercial, iar potrivit surselor Bloomberg, un element ar putea implica angajamentul New Delhi de a cumpăra mai mult petrol american. Între timp, companiile indiene își diversifică deja sursele de aprovizionare: la începutul lunii noiembrie, au încheiat noi acorduri cu producători din Orientul Mijlociu.

Opinia ta contează. Comentează!