Au lichidat un iaz pentru parcare - Jurnalul Săptămânii, 13 Februarie
Jurnalul Săptămînii 13 februarie 2021, 20:30

Au defrișat ilegal mai mulți arbori și au lichidat iazul comunei Trușeni, apoi au modificat destinația terenului - din agricol în... pentru construcție! Astfel, parcarea specială a ajuns să se extindă pe aproximativ trei hectare, iar compania care gestionează afacerea achită anual, în bugetul primăriei Trușeni, doar 7000 de lei. Cine sunt afaceriștii care câștigă minim 800 de lei de la fiecare mașină ridicată de pe străzile capitalei și cum au reușit aceștia să câștige încrederea autorităților? Reporterii Jurnal TV au încercat să vadă ce se ascunde în spatele noului serviciu de evacuare a mașinilor parcate neregulamentar în Chişinău. Ce au descoperit - aflați în cele ce urmează.

Strada Alba Iulia, stația terminus a rutei de troleibuz nr. 22. Oamenii legii spun că această porțiune de drum este destinată doar staționării troleibuzelor, iar parcarea autoturismelor personale în acel loc este ilegală.

În câteva minute, a venit evacuatorul de la parcarea specială. Șoferul, echipat cu mască și îmbrăcat cu o geacă asemănătoare cu cea a polițiștilor de patrulare, a început să facă poze automobilului ce staționa neregulamentar.

Evacuarea mașinilor parcate neregulamentar a fost reluată. Asta deși, la începutul lunii octombrie 2020, primarul capitalei Ivan Ceban a anunțat că a convenit cu ministrul de Interne, Pavel Voicu, că evacuarea mașinilor să nu fie efectuată din curțile blocurilor. Atunci, Ceban a precizat că trebuie să fie amendați doar șoferii care parchează ilegal pe trotuare. Doar că de aceste declarații s-a uitat. La sfarșitul săptămanii trecute, de exemplu, cei de la Inspectoratul Național de Securitate Publică au ridicat o mașină parcată într-o curte din sectorul Botanica.

Bărbatul a sunat la poarta parcării speciale pentru a afla mai multe detalii.

Un angajat al părcării l-a anunțat pe bărbat că mașina a fost adusă la ei, însă nu o poate recupera, pană nu plătește.

Bărbatul s-a arătat nemulțumit de felul cum funcționează aceast serviciu.

Un alt caz - un alt client bun de plată.

La sfarșitul lunii septembrie 2020, șoferii au aflat că Poliția împreună cu un agent economic, care a câștigat licitația organizată de IGP, va începe să evacueze maşinile parcate neregulamentar. Ziş şi făcut. Până acum au fost duse la parcarea specială de la Truşeni sute de autovehicule. Banii au început să curgă în contul companiei care prestează servicii. Afacerea e numai secrete.

Răsfoim actele și aflăm că administrează parcarea firma „Magda Tur”. Compania a fost selectată de IGP pentru a presta serviciile de evacuare. Asociații companiei sunt familiile a doi frați: Oleg și Vladimir Nemțeanu, Diana Gavril și Natalia Crețu. Ei au devenit acționari la Magda Tur în vara anului 2020 chiar în preajma organizării licitației pentru serviciul de evacuare a mașinilor. În timpul desfășurării licitației, cei patru patru patroni au transmis sie însuși în arendă terenul firmei Magda Tur în care deveniseră acționari. Licitația a avut loc în plin sezon estival, iar la ea s-au înscris doar două companii „Magda-Tur” SRL și „Custodis” SRL. Una din ele a fist descalificată deoarece nu a prezentat formularul ofertei și specificațiile legate de preț. Administratorul companiei Custodis SRL Veaceslav Secureanu ne-a confirmat informația, însă nu a mai dorit să comenteze situația.

Dacă analizăm caietul de sarcini publicat pe site-ul IGP, parcarea trebuie acoperită cu pavaj dur sau piatră spartă - condiție neîndeplinită nici pană astăzi. Din imaginile surprinse cu drona vedem că parcarea este plină cu apă și nici urmă de pavaj. O altă condiție a licitației ține de capacitatea de depozitare a mașinilor - 500 de unități dintre care 40 de mașini ar fi trebuit să fie sub acoperiș asigurat. Am vrut să verificăm realitatea la fața locului, dar ni s-a interzis să filmăm pe teritoriul parcării și nici la întrebări nimeni nu a dorit să ne răspundă.

Mai mult, gestionarii parcării au astupat un iaz, au redirecționat apele fluviale și au pornit construcția încă acum câțiva ani. Despre existența unui iaz ne confirmă locuitorii comunei, dar și Primăria Trușeni. Oamenii spun că mergeau acolo la pescuit.

Planul urbanistic general, aprobat de consiliul administrației publice locale în 2015, precizează că terenul este o suprafață de apă situată într-o zonă nefavorabilă pentru construcții din cauza eroziunii și pericolului alunecărilor.

O istorie separată, foarte întortocheată, dar la fel de interesantă ține de felul cum cei de la Magda Tur au astupat iazul fără a avea vreo permisiune în acest sens.

Nu este clar nici în baza căror acte permisive au fost defrișați arborii din preajmă.

Inspectorii pentru Protecția Mediului s-au autosesizat asupra ilegalităților comise de compania Magda Tur și au pornit un control minuțios la fața locului. Specialiștii au stabilit că patronii au defrișat în mod abuziv mai mulți arbori.

Inspectorii de mediu spun că arborii trebuie sădiți la loc.

Viceprimarul comunei Trușeni, Sergiu Grozavu, susține că terenul pe care astăzi își desfășoară activitatea parcarea specială a aparținut oamenilor din localitate și nu primăriei.

Primarul de Trușeni ne asigură că agentul economic are toate actele în regulă.

În primăvara lui 2019 primăria Trușeni a acceptat să schimbe destinația unei părți a acestui teren agricol în lot pentru construcții, valoarea estimată a bunului fiind de 364 mii lei. Ulterior, în vara anului 2020, în ajunul licitațiilor organizate de IGP, administrația publică locală adoptă și modifică destinația pentru încă o parte de teren. Astfel, familia Nemțeanu se alege cu un teren pentru construcții de aproximativ 3 ha în comuna Trușeni. Potrivit specialiștilor, pentru a schimba destinația dintr-un teren agricol în lot pentru construcții, costul ar fi de 900 de mii de lei doar pentru 1 hectar. Un simplu calcul ne arată că schimbarea destinației i-ar fi costat pe patroni în jur de 2.7 milioane de lei.

Totuși, ce valoare a avut acest bun, dacă treptat familia Nemțeanu a gajat terenul la două bănci comerciale din țară. Din actele cadastrale aflăm că suma gajului ajunge și pană la patru milioane de dolari. Datoria însă a fost stinsă foarte repede. Potrivit autoritățile din Trușeni, compania Magda Tur a achitat în 2020 pentru parcare în bugetul local doar 7 mii de lei.

Pentru 2021, administrația locală a modificat tarifele. Acum 1 m2 costa 12 lei. Noile taxe i-ar fi nemulțumit pe patroni, iar administrația locală este gata să le vină iarăși în întâmpinare.

Și mai curioase, în această poveste, sunt legăturile dintre acești oamenii de afaceri cu persoanele din instituțiile de drept. Dar să le luăm pe rând. Peste drum de parcarea specială se află un complex de clădiri - mai exact un service, o spălătorie, o cafenea chiar și un motel. Aici, în curte, staționează autocarele companiei de transport 307 care efectuează curse în Uniunea Europeană. La afacerea cu stația de testare auto este afiliată și Corina Baciu, fost lucrător vamal la postul vamal Cricova și la postul vamal industrial din capitală, dar care s-ar fi concediat cu trei ai în urmă. Corina Baciu este soția actualului șef adjunct al oficiului Nord al Procuraturii specializate PCCOCS Oleg Baciu.

Corina Baciu este administratoare și cofondatoare a firmei Vasoltrans, care administrează stația de testare auto aflată peste drum de parcarea specială. Cea de-a doua cofondatoare a firmei și parteneră de afaceri este Galina Nemțeanu soția lui Oleg Nemțeanu, tot ea deține 25% din parcarea de peste drum. Solicitat de Jurnal TV, Oleg Nemțeanu nu a dorit să ne ofere un interviu. În schimb, ne-a insultat.

Pe de altă parte, șeful PCCOCS Oleg Baciu ne-a confirmat cele relatate mai sus. Totuși, Baciu a ținut să precizeze că nu-și vizitează soția la muncă anume din cauza asocierii lui cu familia Nemțeanu, dar și ca să nu ajungă în vizorul jurnaliștilor.

În declarația de avere a procurorului șef PCOCCS Oleg Baciu observăm venituri modeste din activitatea companiei Vasoltrans SRL administrată de soția sa. Totuși, funcționarul a indicat în declarația de avere două mașini, un apartament, dar și o casă de locuit care ar costa puțin peste 300 de mii de lei - adică aproximativ 15 mii de euro. În realitate prețul imobilului depășește cu mult valoarea indicată.

În vara anului 2019, compania Vasoltrans SRL a câștigat un contract pentru servicii de efectuare a testării tehnice a automobilelor de serviciu ale IGP. Pe pagina de Facebook a companiei de transport 307 există însă imagini cu mașini ale poliției care stăteau la coadă pentru controlul tehnic la stația deținută de Vasoltrans SRL și în 2017, și 2018.

Nu este clar de ce testarea tehnică a mașinilor poliției continuă să fie efectuată de Vasoltrans SRL. Am încercat să clarificăm acest aspect cu ministrul de Interne Pavel Voicu, însă acesta nu ne-a răspuns la apeluri. Nici șeful adjunct al IGP Marin Maxian nu ne-a răspuns la telefon. De menționat că bugetul de stat nu beneficiază direct de niciun leu de pe urma procesului de ridicare și transportare a automobilelor în parcarea specială. Singurii bani care ajung la stat sunt cei din amenda aplicată șoferului pentru parcare neregulamentară - între 750 și 1500 de lei, care, dacă sunt plătiți în 72 de ore, se înjumătățesc.

Frații Oleg și Vladimir Nemțanu sunt originari din raionul Leova. Aceștia au ajuns în atenția opiniei publice la mijlocul lunii septembrie anul trecut, când au fost acuzați de avocații companiei de construcții „Glorinal” de „atac raider”. De fapt, litigiile dintre frații Nemțanu și compania Glorinal au început încă în 2017, când cei doi frați s-au adresat în instanță și au cerut rezilierea unor contracte de investiție pe care le aveau semnate cu compania de construcții în anii 2008-2012. Cei doi solicitau de la Glorinal rambursarea unei datorii totale de peste 1,3 milioane de euro, 885 de mii de euro reprezentând datoria, iar 438 de mii de euro – penalitatea pentru întârziere. În 2017, instanța a dispus aplicarea sechestrului pe bunurile companiei în valoare de 885 de mii de euro. Un an mai târziu, cei doi au mers din nou în judecată, cerând declanșarea procedurii de insolvabilitate a companiei. Cu mai multe detalii la acest subiect vom reveni în una din edițiile următoare ale emisiunii „Jurnalul Săptămânii”.

Opinia ta contează. Comentează!
LIVE