Cultivă ciuperci într-o mină de calcar; Politica unităților comerciale față de antreprenori descurajează activitatea acestora
Social 9 martie 2021, 19:57 | 13383

Ciupercile sunt considerate o cultură de nișă în Republica Moldova. Puțini se aventurează să inițieze o afacere pe acest segment. Sergiu Cichir este unul dintre primii antreprenori care a decis să investească în producerea ciupercilor de tip Pleurotus. A creat condiții pentru creșterea ciupercilor într-o mină de calcar. Totuși, așa cum pandemia, dar și seceta au lovit în multe afaceri profitabile, producătorul susține că nu a fost ocolit nici el. Și-a sistat activitatea pentru o perioadă de șase luni și a redus considerabil numărul angajaților, pentru a evita falimentul.

De mai bine de 3 ani, Sergiu Cichir cultivă ciuperci Pleurotus într-o mină de calcar din satul Făurești, municipiul Chișinău. Concurența e mică pe acest segment și tehnologia e unică: în saci de polielitilenă, producătorul adaugă miceliu, paie și coji de floarea-soarelui.

SERGIU CICHIR, producător de ciuperci: "De exemplu, în sac, familia dată va fi comercializat în 7 zile, iar în acesta peste 10 zile, dar acest lucru ne permite să avem o vânzare sistematică și zilnică pe piață. Procesul e foarte complicat și la orice etapă poți să dai greș și, automat, se răsfrânge asupra cantității."

Deși volumul de producere este mare, pandemia a determinat reducerea cantităților. Dacă anterior, producătorul recolta zilnic aproximativ 600 kg de ciuperci, acum cantitatea s-a redus la maximum 200 de kg pe zi.

SERGIU CICHIR, producător de ciuperci: "Comercializarea s-a produs întotdeauna la piața, piața angro, la magazine, sectorul HORECA, peste tot. Sectorul HORECA practic nu mai folosește produsul, dar era un segment foarte mare în perioada de vară, când comercializam în jur de 60 % pentru acest sector. Din cauza secetei, când nu am avut multe paie, când 70% din toate podgoriile au ars și paiul s-a scumpit foarte tare, situația cu coaja de răsărită e aceeași și din material care era foarte ieftin s-a scumpit foarte mult."

O altă problemă invocată de antreprenor este politica magazinelor față de producători.

SERGIU CICHIR, producător de ciuperci: "Pleurotusul să-l aduci de peste hotare este practic imposibil, pentru că este foarte fragil și nu ajunge în starea de a fi comercializat. Atârnarea magazinelor față de noi, producătorii, noi suntem nevoiți ca cu produsul nostru să cerșim un loc pe raft și să încercăm să comercializăm. Condițiile sunt foarte drastice. Procentele de comercializare sunt foarte mari, aducem un produs care să fie rentabil pentru consumatori, ca el să aibă posibilitate să îl procure, prețul se îngroașă, iar produsul nu este unul dintre cele mai rentabile. Când cumpărătorul se uită că ciupearca e mai scumpă decât carnea el va cumpăra carne, că ciupearca nu este consum de primă necesitate."

Înainte de pandemie, la cultivarea ciupercilor munceau nouă oameni, iar acum a rămas să muncească un singur angajat.

SERGIU CICHIR, producător de ciuperci: "Noi am fost nevoiți să reducem până la un angajat, când nu am activat șase luni, iar acum, din motiv că avem postul în față și sperăm să nu fie lockdown, vrem să comercializăm în cantități mai mari și acum am cinci angajați."

Antreprenorul susține că nici statul nu intervine cu suport pentru menținerea afacerii.

SERGIU CICHIR, producător de ciuperci: "Noi nu avem posibilitate să luăm granturi, că avem un produs care nu crește în pământ. Nu este dorință din partea statului ca să promoveze antreprenoriatul în mină. În mine pot fi dezvoltate foarte multe genuri de activitate. Producătorii nu sunt protejați de stat cu anumite subvenții, facilități."

Antreprenorul intenționează să deschidă și o linie de conservare a ciupercilor Pleorotus, pentru a evita alterarea lor rapidă. Prețul de piață al unui kilogram de ciuperci Pleurotus variază între 30-35 lei.

Opinia ta contează. Comentează!
Din aceeaşi categorie