Cea mai importantă modificare față de alegerile din 2019 este anularea sistemului mixt și revenirea la cel proporțional
Politic 13 mai 2021, 17:37 | 1333

Guvernul trebuie să-și asume obligația de a finanța integral scrutinul din 11 iulie, pentru a exclude eventuale riscuri. Este opinia Asociației Promo-Lex, care se conține în primul său raport de monitorizare a situației înainte de alegerile anticipate. Potrivit raportorilor, din 2019 încoace, cadrul legal a suportat multe amendamente, dar cea mai importantă modificare este anularea sistemului mixt și revenirea la cel proporțional.

Pe lângă anularea sistemului mixt și revenirea la cel proporțional, a fost redus pragul electoral - 5 la sută pentru partide, 7 la sută pentru blocurile electorale și s-a revenit la 2 la sută pentru candidații independenți. O altă modificare importantă, în opinia Promo-Lex, este obligarea concurenților electorali ca la fiecare zece candidați pe liste să fie cel puțin patru de același gen, pentru promovarea implicării femeilor. Totodată, s-a revenit la o formulă de repartizare a mandatelor, care a fost utilizată până în anul 2010 și care favorizează partidele, care au acumulat cele mai multe voturi.

NICOLAE PANFIL, director de program al Asociației Promo-Lex: "Cea mai importantă modificare care o sesizăm este schimbarea sistemului electoral, în august 2019 majoritatea parlamentară la acel moment a decis revenirea la sistemul electoral proporțional cu liste închise de partid."

Misiunea Promo-Lex consideră că buna organizare și desfășurare a alegerilor depinde de guvern.

NICOLAE PANFIL, director de program al Asociației Promo-Lex: "Este necesar ca guvernul să-ți asume obligația de a finanța integral alegerile, altfel ar putea exista riscuri și consecințe faste asupra organizării alegerilor. Există mecanisme în legislația Republicii Moldova prin care poate fi ajustat bugetul de stat, pot fi alocate până la 10 % din bugetul altor instituții de stat pentru organizarea alegerilor."

Potrivit Promo-LEX, constituirea secțiilor de votare pentru alegătorii din regiunea transnistreană, dar și pentru cei de peste hotare trebuie să se desfășoare conform prevederilor legale, în condiții de transparență și urmând bunele practici stabilite de către CEC în contextul alegerilor prezidențiale din 2020 (aplicarea unei formule matematice clare pentru stabilirea numărului și a locației secțiilor de votare peste hotarele țării).

NICOLAE PANFIL, director de program al Asociației Promo-Lex: "Totodată, este în creștere numărul de alegători fără domiciliu sau a celor fără reședință, dar și a alegătorilor din regiunea transnistreană care constituie circa 15% din numărul total de alegători. Acest lucru este îngrijorător din simplu considerent că acești cetățeni urmează să voteze pe liste suplimentare."

O altă provocare pentru buna organizare și desfășurare a scrutinului din 11 iulie ține de impactul, pe care l-ar putea avea pandemia COVID-19 asupra alegerilor, spun reprezentanții instituției. Raportul cuprinde rezultatele monitorizării perioadei preelectorale și a celei electorale până la startul procedurilor de desemnare a candidaților (23 decembrie 2020 – 11 mai 2021).

Opinia ta contează. Comentează!