Constanța, în ajutor grânelor ucrainene
Externe 4 august 2023, 19:32 | 394

"Destul pentru Rusia să utilizeze Marea Neagră pe post de șantaj", a declarat secretarul de stat american Antony Blinken la o reuniune ONU. Între timp, cel mai mare port de cereale din Europa, portul Constanța din România, se pregătește pentru a primi mai multe grâne ucrainene. În timpul sezonului de recoltă, se formează cozi lungi de camioane. De la începutul invaziei Rusiei asupra Ucrainei vecine, portul Mării Negre a jucat un rol esențial în primirea și expedierea cerealelor, care nu puteau călători pe rutele tradiționale. Dar, de când Kremlinul s-a retras luna trecută din acordul privind cerealele pe Marea Neagră, presiunea asupra capacității portului și nevoia de logistică alternativă este în creștere, notează AFP.

În portul de la Marea Neagră ajung tot mai multe grâne ucrainene în condițiile în care războiul declanșat de Rusia în Ucraina a perturbat rutele maritime tradiționale.

DAN DOLGHIN, director de terminal, Portul Constanța: "Anul trecut, au trecut peste șase milioane de tone de cereale ucrainene, fiind luați prin surprindere de acest val de produs. Anul acesta suntem mai bine pregătiți. Există mai multe linii în portul Constanța disponibile pentru găzduirea vagoanelor. Toți suntem oarecum pregătiți pentru a crește capacitățile de operare."

Portul este acum setat să joace un rol și mai mare după ce luna trecută Moscova a refuzat să mai participe în acordul de cereale semnat cu Ucraina sub egida ONU și a Turciei, denunţând obstacolele în comerţul cu produse agricole ruseşti. Acel document a permis Ucrainei să exporte pe durata unui an 32 de milioane de tone de cereale.

DAN DOLGHIN, director de terminal, Portul Constanța: "Singura necunoscută rămâne să vedem cum va veni preponderent marfa ucraineană - dacă se va muta pe trenuri în condițiile în care rușii vor continua să lovească porturile dunărene sau va rămâne pe traseul clasic. Da, eu zic că o să facem față unui flux de marfă mai mare decât cel de anul trecut."

Portul investește în noi silozuri și infrastructură pentru a face mai ușor transferul între șinele mai largi din Ucraina și sistemul feroviar românesc. În special acum, când ruta obișnuită a Mării Negre este efectiv blocată, scrie AFP.

DAN DOLGHIN, director de terminal, Portul Constanța: "Nu putem suplini ceea ce ar însemna lipsa coridorului din Marea Neagră sau în cazul în care porturile ucrainene de la Dunăre vor fi lovite în continuare, atunci situația va fi foarte dificilă pentru că nimeni nu poate suplini acele ieșiri. 70 la sută din ce pleacă din Ucraina pleacă pe nave sau pe baraje către Portul Constanța. Vedem ce se va întâmpla. Ne așteptăm la o creștere a traficului pe tren, pe vagoane."

La reuniunea Consiliului de Securitate al ONU privind foametea și insecuritatea alimentară, secretarul de stat al SUA Antony Blinken a condamnat acțiunile Rusiei.

ANTONY BLINKEN, secretarul de stat al SUA: "În ultimul an, inițiativa de cereale de la Marea Neagră, negociată de Organizația Națiunilor Unite și Turcia a livrat lumii peste 32 de milioane de tone de alimente ucrainene. Numai exporturile de grâu au fost echivalentul a 18 miliarde de pâini. 18 miliarde de pâini! Țineți minte. De când Rusia a ieșit din acord, pe 17 iulie, ignorând apelurile lumii, prețurile la cereale în lume au crescut cu mai mult de opt procente. Ministrul de Externe din Kenya a numit mișcarea Rusiei, citez, "un cuțit în spate". Fiecare membru al acestui Consiliu, fiecare membru al Organizației Națiunilor Unite trebuie să îi spună Moscovei: Destul! Ajunge de folosit Marea Neagră pe post de șantaj!"

Moscova a fost pe larg condamnată pentru faptul că a ieșit din acordul care garanta trecerea în siguranță pe Marea Neagră a cerealelor ucrainene, trezind îngrijorări serioase cu privire la viitorul securității alimentare globale. După ce a ieșit din acord, Kremlinul a început să atace cu drone infrastructura portuară din Ucraina, lovind și în depozitele de cereale situate în terminalele de pe Dunăre.

Opinia ta contează. Comentează!