Orașul drumurilor deplorabile
Social 5 noiembrie 2023, 10:22 | 1269

Chișinăuienii sunt pe aceiași undă când sunt rugați să numească primele trei probleme, care le afectează viața, indiferent de vârstă sau gen de ocupație. Drumurile stricate ale orașului ocupă locul doi în clasament, potrivit unui sondaj realizat de comunitatea Watchdog. Rezolvarea acestei probleme este una fără succes, de 30 de ani încoace.

CĂLIN JUCOVSCHI, reporter Jurnal TV: "Ne aflăm pe Strada Industrială din sectorul Ciocana, una dintre cele mai impracticabile din oraş, pentru că gradul de stricăciune este unul avansat. Autoritățile municipale spuneau, în 2021, ca drumul ar urma să fie reparat integral, dar acest lucru nu s-a mai întâmplat. Gropile sunt adevărate cratere și se înmulțesc pe zi ce trece."

Despre această stradă din Chișinău s-a scris în repetate rânduri. Degeaba. În ultimii 30 de ani, reparația drumului respectiv nici nu a fost abordată cum se cuvine. Pe deoparte, este un drum cu circulație redusă, dar pe de altă parte, este o cale de acces spre zone industriale importante, unde sunt zeci de întreprinderi, mici și mari. Dintr-o gaură în alta – doar așa poți parcurge strada Industrială. Zilnic, localnicii, angajații firmelor și șoferii trec prin hârtoape, care marchează acest oraș, spre marea nemulțumire a cetățenilor. Pe alocuri, găurile au până la 15 centimetri adâncime și se extind pe toată lățimea carosabilului. Multor oameni, care ajung pe strada Industrială pentru prima oară, nu le vine să creadă că se află în Chișinău. Șoferii spun că au doar de pierdut. Mașinile se strică, iar reparația îi costa mii de lei. Au scris petiții în speranța că problema va fi rezolvată, dar degeaba.

Strada Industrială leagă două sectoare, Ciocana și Botanica, și ar putea fi o cale numai bună de ocolire a orașului. Nouă ne-a luat zece minute să parcurgem acest drum, în loc de 20, cel puțin, pe linia obișnuită. Și asta în condițiile unui drum stricat. Dacă ar fi unul bun, credem că mașinile ar nevoie de doar 6-7 minute.

În februarie 2022, responsabilii de la Primărie anunțau că mai multe străzi ar urma să fie reparate cum se cuvine. Pe listă figurau străzile Mesager, Industrială și Vasile Lupu. Dintre acestea, niciuna nu a fost reparată cap-coadă.

CĂLIN JUCOVSCHI, reporter Jurnal TV: "Și strada Calea Basarabiei este uitată de autorități, chiar dacă reprezintă la ora actuală o arteră importantă de ocolire a ambuteiajelor din oraș. Respectiva stradă a fost construită după 1970, iar șoferii nu își amintesc ca aceasta să fi fost reparată vreodată, de la un capăt la altul."

Strada Calea Basarabiei la fel prezintă o modalitate de a evita ambuteiajele din centru orașului pentru a ajunge de la Botanica la Ciocana și invers. Chiar și așa, mulți evită să circule pe aici, din cauza drumului stricat. Consecințele pentru automobile pot fi deloc plăcute. Ultimele lucrări de reparație pe acest drum au fost efectuate în anul 2021. Au fost reabilitați 20 de mii de metri pătrați. Cealaltă parte a rămas neatinsă. Uneori mai au loc lucrări de plombare, dar calitatea lasă de dorit. Răbdarea șoferilor care sunt nevoiți să circule zilnic pe aici a ajuns la limită.

Șoseaua Hâncești, strada Meșterul Manole, strada Transnistriei, strada Independenței, strada Burebista, strada Decebal... Am putea să continuăm lista cu zeci de străzi din Chișinău, pe care circulă zilnic mii de mașini, dar care nu sunt reparate de mult timp.

Cu aceeași problemă se confruntă și unele curți ale blocurilor de locuințe, dar și unele căi de acces spre instituțiile de învățământ. Unele sunt reparate doar după ce problema este mediatizată, iar alte căi așa și rămân neatinse. Un exemplu este și drumul care duce spre grădinița nr. 185 din sectorul Buiucani. Indignarea locatarilor din preajmă, dar și a părinților, care își duc picii la instituția preșcolară, este ușor de explicat.

Jumătate din drumurile municipiului Chișinău se află într-o stare rea. Majoritatea necesită o reparație în regim de urgență. De această părere este președintele Asociației Drumarilor Antreprenori, Boris Gherasim. Potrivit lui, problema nu va fi rezolvată atâta timp, cât nu va exista o conlucrare între autoritățile centrale și cele municipale.

BORIS GHERASIM, președintele Asociației Drumarilor Antreprenori: "Acolo unde dintr-un ban faci doi trebuie de alocat mijloace. Problema nu e că nu sunt mijloace. Azi ne-ar da toți și granturi și credite, dar nu se dorește. Nu se dau banii ăștia ca să-i avem în cont și să facem treabă. Și, cu părere de rău, capacitățile întreprinderilor locale se pierd, scad. Pentru a pregăti o întreprindere și specialiști în domeniu durează timp. Avem sute de specialiști care s-au dus. Muncesc în Italia, Spania, America."

Proiectările de reparație și construcție a drumurilor lasă de dorit, iar de fiecare dată sunt învinuiți antreprenorii, care efectuează lucrările. De vină ar fi Primăria, care este beneficiarul proiectului, a declarat Boris Gherasim. Un exemplu este bulevardul Ștefan cel Mare. Prima bandă a străzii a fost proiectată prost și nu corespunde cerințelor de circulație pentru transportul public.

BORIS GHERASIM, președintele Asociației Drumarilor Antreprenori: "Beneficiarul comandă muzica, așa se zice. Au comandat ei oare ca prima bandă să fie pentru transport greu? Troleurile merg cu sarcină triplă, iar temperatura asfaltului vara ajunge și până la 60 de grade Celsius. Care drum va rezista? Dacă te duci în țările care au specialiști o să vedeți că prima bandă pentru transportul public este făcută din beton și ține 50-60 de ani. Nouă ce ne încurcă? Trebuie un specialist să fie. Dar dacă vine un primar, un politician și schimbă tot absolut. Ce așteptăm noi de la asta?"

Lipsa specialiștilor în domeniu se simte acum mai mult ca niciodată, iar de aici pornește întregul șir de probleme, ne-a spus la rândul său președintele Asociației Patronale a Drumarilor, Ștefan Caunov.

ȘTEFAN CAUNOV, președintele Asociației Patronale a Drumarilor: "Apar întrebări tehnice pentru că nu se fac corect devizurile de cheltuieli. De exemplu, dacă trebuie să facă un drum cu un strat de 8 sau 10 centimetri grosimea acum ei pun și de 4 sau 3 centimetri. Trebuie să existe specialiști care trebuie să pună la punct toate întrebările de finanțare ca să avem drumuri cu garanția de minim 5-7 ani. Acum antreprenorii dau garanție de 4 sau 3 ani. Trebuie să fie programate și reparații. Reparații medii și capitale. Acest lucru trebuie de făcut după 5 sau ani, dar la noi lucrările se fac haotic - când trebuie și când nu trebuie. Nu avem oameni care trebuie să spună unde și când trebuie de reparat."

Drumurile trebuie reparate urgent și întreținute la timp, spune Ștefan Caunov. Expertul crede că orașul Chișinău ar putea săpa oarecum de probleme, dacă ar fi o centură de ocolire.

ȘTEFAN CAUNOV, președintele Asociației Patronale a Drumarilor: "Ministerul Infrastructurii a ridicat această întrebare și au fost dați în exploatare 6 kilometri de drum. Dacă o să fie ocolirea vor dispărea multe probleme din oraș. Ca să meargă lucrurile cum trebuie este nevoie de o conlucrare între Guvern și Primărie."

Potrivit unui studiu realizat de Direcția generale mobilitate urbană, pentru reparația tuturor străzilor din Chișinău se cer 170 de milioane de euro! Altfel spus, peste trei miliarde de lei! Suma include doar structura drumurilor, nu și schimbarea rețelelor. Este un buget limitat comparativ cu necesitatea de investiții în sistemul rutier municipal. Potrivit autorilor studiului privind inventarierea străzilor din municipiul Chișinău, doar pentru a asigura o calitate rulantă bună pe drumurile din Chișinău este nevoie de peste șapte miliarde de lei. În 2022, pentru îmbunătățirea și dezvoltarea infrastructurii drumurilor și a transportului, Primăria a alocat aproximativ 2,4 miliarde de lei.

Opinia ta contează. Comentează!