„Școli model” în Republica Moldova
Zeci de instituții de învățământ din Republica Moldova vor fi renovate din temelie, vor fi digitalizate și dotate cu sisteme de încălzire modern, apă și canalizare. Ministerul Educației a dat start proiectului național „Rețeaua Școlilor Model”. Până în prezent, trei instituții de învățământ public au beneficiat de reparații, mobilier nou, săli de clasă renovate, calculatoare, table interactive și utilaje sportive. Guvernul își propune ca până în 2025 să fie constituită o rețea compusă din 35 de astfel de școli model.
Până la finele anului curent, cinci școli vor fi renovate, iar la altele cinci vor demara lucrările de reparație și reconstrucție. Investițiile pentru fiecare dintre acestea se ridică la două milioane de euro. Suma totală a proiectului ajunge la 70 de milioane de euro, bani oferiți de partenerii europeni.
Printre instituțiile, care au beneficiat deja de programul „Rețeaua Școlilor Model” se numără Liceul „Alecu Russo” din satul Cojușna și Liceul „Petru Rareş” din orașul Soroca. Clădirile au fost renovate integral și au beneficiat de sistem de încălzire, apă și canalizare.
DANIELA DONOAGĂ, directorul Liceului Teoretic „Alecu Russo” din satul Cojușna: "Avem școli dotate, avem săli de clasă dotate cu table interactive unde un display constă în jur de 90 de mii de lei, condiții mai bune pentru copii, mobilier, iluminare, lavoare. Vestiarele au fost dotate cu dușuri aceasta este sala de festivități, care așa arată acum."
CRISTINA PRISĂCARI-ILIEȘ, directorul Liceului Teoretic „Petru Rareş” din orașul Soroca: "Așa arată acum sălile de baie. Așa transformare au cunoscut holurile și aceasta este o sală de clasă, o lecție publică de religie."
Proiectul „Rețeaua Școlilor Model” este parte a reformei în învățământul general, iar autoritățile își propun să crească accesul elevilor din medii defavorizate, în special din localități mici, la educație de calitate.
DAN PERCIUN, ministru al Educației și Cercetării: "Noi vorbim despre crearea unei rețele de 35 de școli model. Vom rezolva astfel două probleme importante. Pe de o parte, ne propunem să creștem rezultatele elevilor noștri la PISA și ne-am convins că elevii din mediul rural au rezultate mai proaste decât în școlile raionale care sunt mai bine dotate și atunci vrem să ne asigurăm că în toate instituțiile raionale vom avea o instituție model care poate primi copiii din localitățile foarte mici la studiu."
Vor fi procurate 70 de autobuze care să transporte prioritar elevii din localitățile mici spre școlile din această rețea. Suplimentar, părinții care vor decide să își transfere copiii în aceste școli vor beneficia de o alocație, iar alimentația elevilor transportați va fi gratuită.
DAN PERCIUN, ministru al Educației și Cercetării: "Vom cumpăra și 70 de autobuze în acest an și este vorba de acea alocație de 50 de euro pentru părinții copiilor care vor accesa aceste instituții."
În cadrul proiectului național „Rețeaua Școlilor Model”, vor fi renovate blocurile sanitare din 125 de școli, iar 60 de școli vor fi dotate cu tehnologii digitale în valoare de 300 de mii de lei. Pentru ca instituția de învățământ să fie eligibilă în acest program, trebuie să întrunească câteva condiții și anume - să aibă încadrați în procesul didactic cel puțin 500 de elevi și să aibă încă 200 de locuri libere pentru ca și alți elevi din afara centrului raional să vină în această școală. Până în prezent, Guvernul a accesat 14,5 milioane de euro pentru implementarea proiectului, bani oferiți de Banca Mondială, Delegația Uniunii Europene în Republica Moldova, UNICEF, PNUD și USAID.
CAROLINA ODOBESCU, coordonator principal pentru operațiuni la Banca Mondială: "Banca Mondială este alături de Guvernul Republicii Moldova nu doar prin sprijinul financiar, dar și prin asistența tehnică și activități analitice."
MAGDALENA MULLER-URI, șefa Departamentului Operațiuni al Delegației UE în Republica Moldova: "Am vizitat o școală din Leova, liceul Spătaru, unde am implementat împreună cu partenerii măsuri de eficiență energetică. A fost foarte călduros, deoarece măsurile de eficiență energetică au făcut ca instituția să devină foarte confortabilă și studenții erau foarte încântați să se ducă acolo."
MAHA DAMAJ, reprezentant UNICEF în Republica Moldova: "Trebuie să avem acest focus, această concentrare pe crearea unui mediu de învățare și de predare, care este sigur și sănătos, care inspiră și este creativ, concertat pe copil și care este accesibil."
Programul Național „Investim în Profesori” va continua cu formarea cadrelor didactice. La fel, urmează să fie acoperite costurile de recalificare profesională pentru circa o mie 600 de profesori, de două ori mai mult față de anul trecut, iar procedura de recalificare va fi simplificată. Ministrul Educației s-a referit și la atragerea tinerilor specialiști, ținta fiind 500 de absolvenți de la pedagogie care vor merge în instituțiile de învățământ. Indemnizației tinerilor specialiști vor fi majorate până la 200 de mii de lei.








