Biletele pentru călătoriile interurbane s-ar putea scumpi cu până la 20%, din primăvară
Social 15 octombrie 2025, 20:33 | 574

Biletele pentru călătoriile interurbane s-ar putea scumpi cu până la 20%, din primăvară. Guvernul a aprobat astăzi o nouă metodologie de calculare a tarifelor, care va intra în vigoare pe 1 martie.

Noul proiect le oferă transportatorilor posibilitatea să aplice un tarif mai mare, până la 20%, peste plafon, în cazul în care cheltuielile lor nu sunt acoperite. Obligația acestora este să prezinte o justificare. Un alt element nou este introducerea coeficienților raionali - autoritățile locale pot ajusta tarifele în funcție de specificul fiecărei linii și fluxul de pasageri. Echipa noastră de filmare a aflat și opinia cetățenilor. Mulți dintre călătorii, pe care i-am întâlnit la Autogara Sud Chișinău, ne-au spus că orice scumpire îi bate la buzunar.

Un șofer care circulă pe linia Chișinău-Cahul spune că scumpirea biletului va fi o povară și mai mare pentru călători, care sunt tot mai puțini.

Estimările arată că diferența între tarifele actuale și cele calculate conform noii metodologii nu va depăși 20%, în condițiile în care costurile de exploatare rămân similare. În prezent, tarifele pentru serviciile interraionale variază între 0,75 și 0,86 lei/km pentru un pasager, iar pentru serviciile raionale – între 0,85 și 0,96 lei/km. În condiții specifice, tarifele raionale ar putea crește cu până la 40%, dacă operatorii demonstrează o creștere justificată a costurilor, spun reprezentanții Guvernului.

VLADIMIR BOLEA, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: "Noi am introdus coeficientul la stabilirea prețurilor care se schimbă de fiecare dată, prețul motorinei, reparațiile pe care le facem. În plus, s-a introdus metodologie nouă de calcul care va lua în calcul categoria, dacă are aer condiționat, nu are aer condiționat, este o mașină electrică.Metodologia care a fost aplicată din 2007, din păcate, nu a permis agenților economici, ca avem în jur de 700 de agenți economici care acordă servicii de transport public în comun, să acumuleze venituri, care le-ar fi permis să cumpere tehnică nouă sau să se dezvolte."

Potrivit proiectului, tarifele vor varia în funcție de tipul de transport și gradul de confort al acestuia. „Proiectul și cadrul de reglementare trebuie să fie cât mai flexibil”, spun experții în economie.

VIOREL GÂRBU, expert în economie: "Aici sunt câțiva coeficienți care oferă aceasta flexibilitate, un coeficient care le permite operatorilor să crească costurile, respectiv biletele, cu 20% în anumite condiții, dar nu din propria dorință. Bine, dorință există, dar tarifele oricum urmează să fie aprobate de autoritatea de reglementare.Lucrul acesta nu este rău, operatorii trebuie înțeleși, trebuie să le permită operatorilor să lucreze în condiții de rentabilitate economică, nimeni nu lucrează gratuit, nu este un serviciu public, este un serviciu privat și operatorul privat trebuie să fie liber să încaseze venit."

Agenția Națională Transport Auto urmează să aprobe lista coeficienților de referință, precum și tariful de referință, iar Autoritățile Publice Raionale vor aproba tarifele de referință pentru serviciile regulate în trafic raional.

Opinia ta contează. Comentează!