Calea ferată și drumul spre dezastru - Jurnalul Săptămânii, 6 Februarie
Jurnalul Săptămînii 6 februarie 2021, 21:24

Calea Ferată din Republica Moldova se află într-o situație dezastruoasă, marcată de incertitudine și haos. Muncitorii nu și-au primit salariile pentru trei luni, datoriile întreprinderii au ajuns la aproape 460 de milioane de lei. Curtea de Conturi a găsit delapidări de milioane și sesizează Procuratura Anticorupție. În același timp, CFM anunță că va suspenda circulația tuturor trenurilor începând cu 12 februarie. Activitatea instituției în perioada 2010-2020 este acum examinată de o comisie specială, creată de Parlament. Dar să le luăm pe rând.

Sergiu Zubco din Călărași muncește la Căile Ferate 32 de ani. Omul recunoaște că de câteva luni stă la întreținerea soției.

În unele localități, lucrătorii de la căile ferate au ieșit la acțiuni de protest, dar așa și nu și-au primit banii.

Întreprinderea nu are bani pentru salarii din cauza unor datorii, ne-a declarat directorul adjunct al CFM, Vadim Șargarovschi. Potrivit acestuia, aproape șapte mii de angajați nu și-au primit salariul încă din luna noiembrie 2020. Suma totală a datoriilor este de peste 69 milioane de lei.

În luna ianuarie, CFM a organizat o licitație cu strigare pentru comercializarea a peste două mii de tone de metal, însă a fost suspendată pentru o perioadă nedeterminată. Motivul oficial a fost lipsa de cvorum în cadrul comisiei. Din cele 4 companii participante la licitație, doar una s-a arătat deranjată de decizia comisiei.

Conform legii, dacă licitația nu a avut loc, banii depuși pe conturile CFM urmau să fie returnați participanților în termen de zece zile. Instituția nu și-a onorat obligația la timp, iar omul de afaceri nu și-a primit banii, 800 de mii lei. Disperat, bărbatul decide să meargă personal la sediul întreprinderii, să discute cu șefii.

Vizita omului de afaceri la sediul CFM s-a soldat cu scandal.

În urma conflictului, Eșanu a fost invitat la poliție, pentru a scrie explicații. După acea confruntare, pe contul bancar a omului de afaceri a fost transferată jumătate de sumă, adică 400 de mii lei. Cealaltă jumătate, Eșanu nu și-o poate recupera nici pană astăzi. Pe 1 februarie, Eșanu a mai făcut o încercare de a discuta cu șefii de la CFM.

Zilnic, omul de afaceri bate la ușa întreprinderii pentru a-și recupera banii, care de altfel au fost luați de la bancă. În ziua de 2 februarie a mai făcut o încercare, însă a primit același răspuns.

Noi am sunat la Agenția Proprietăți Publice să aflăm detalii. Șeful de cabinet al directorului APP, Vladimir Madan, ne-a declarat că unii șefi ai Agenției ar fi bolnavi și s-ar afla la tratament, iar singurul care muncește ar fi adjunctul lui Ghenadie Țapordei, Corneliu Soltan. Însă acesta ar fi prea solicitat și nu dispune de timp să ne răspundă la o singură întrebare: ce măsuri întreprinde Agenția Proprietăți Publice, în a cărei gestiune este Calea Ferată, pentru a scoate întreprinderea din criză? El ne-a recomandat să scriem o solicitare, iar în termen de 30 de zile vom primi răspuns. Până la editarea acestui subiect, răspunsul nu era. Am încercat să discutăm această problemă cu directorul interimar al CFM, Adrian Onceanu, însă el s-ar fi aflat într-o ședință continuă.

Onceanu nu a mai ieșit să vorbească cu noi, iar secretara a încuiat biroul. Între timp, omul de afaceri Valentin Eșanu continuă să-și cerșească banii la sediul CFM.

La rândul lor, responsabilii de la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat afirmă că nu au aplicat sechestru pe conturile întreprinderii Calea Ferată din Moldova însă au emis ordin incaso în adresa întreprinderii, urmare a înregistrării de către aceasta a datoriilor față de buget. Ulterior, pe 2 februarie în urma audierii raportului Curții de Conturi s-a aflat că în anii 2018-2019, Căile Ferate au comercializat peste 66 de mii de tone de materiale feroase fără acordul și decizia Consiliului de Administrație a CFM. Mai mult, au fost dezmembrate roți și alte materiale feroase în valoare de 168 de milioane de lei, din nou fără acordul Consiliului de Administrație, fiind create astfel riscuri de furt. Astfel, datoriile CFM au ajuns la 459 de milioane de lei.

Probleme la CFM sunt multiple și s-au agravat în ultimii ani. Raportul de conformitate atestă un supraconsum de carburanți și lubrifianți de peste 400 de tone și, respectiv, 250 de tone, cu prejudiciu total de zece milioane de lei. În raportul Curții de Conturi se mai arată că CFM a suportat cheltuieli sporite pentru alimentarea autoturismelor personale ale angajaților, fără a fi implementat un mecanism de monitorizare. Este vorba de 62 de mii de litri de combustibil, în sumă de aproape un milion de lei.

Curtea de Conturi mai notează că administrația CFM a cumpărat nejustificativ bunuri în valoare de peste 51 de milioane de lei. Conducerea Căilor Ferate spune că a luat act de raportul de audit și că în baza acestuia a fost emis un ordin intern, în care au fost punctate toate recomandările auditorilor, astfel ca neconformitățile să fie lichidate.

Între timp, Curtea de Conturi a sesizat Procuratura Generală.

În ziua de 4 februarie, deputații au anunțat că situația de la CFM va fi investigată de o comisie specială. Inițiatorul proiectului privind crearea comisiei de anchetă, deputatul socialist Oleg Lipskii, spune că în cazul CFM sunt două probleme fundamentale, care trebuie rezolvate urgent.

Administrația CFM afirmă că întreprinderea nu poate fi privatizată însă decizia o ia doar Parlamentul.

Comisia specială de anchetă are 60 de zile la dispoziție pentru a elabora un raport.

Opinia ta contează. Comentează!
LIVE