În perioada campaniei pentru alegerile parlamentare, concurenții electorali au cheltuit în total peste 237 de mii de euro
Social 27 octombrie 2025, 20:05 | 241

În perioada campaniei electorale pentru alegerile parlamentare, concurenții electorali au cheltuit în total peste 237 de mii de euro pentru 2900 de reclame pe platforma META. Pe platformele Google, aceștia au sponsorizat peste 2000 de reclame, însă lipsesc cu totul datele despre bugete, durata difuzării și audiențe. Potrivit unui studiu al Comunității Watchdog, lideri ai cheltuielilor pe reclame a fost Partidul Acțiune și Solidaritate. Formațiunea ar fi cheltuit peste 93 de mii de euro pentru 826 de reclame.

Potrivit analizei cheltuielilor înregistrate între 31 august și 29 septembrie realizată de experții Watchdog. PAS, Blocul Alternativa și Andrei Năstase au fost lideri la cheltuieli pentru publicitate online în campania electorală. PAS a dominat campania online, cu 93.386 de euro pentru 826 de reclame pe platformele META, echivalentul a circa 40% din totalul sumelor declarate de concurenții electorali. Blocul Alternativa a cheltuit 33.346 de euro pentru 639 de reclame, iar Andrei Năstase a scos din buzunare 28.394 de euro pentru 230 de reclame. În top se mai regăsesc Gabriel Călin, formațiunea „Partidul Nostru” și Partidul Național Moldovenesc. Potrivit studiului, o anomalie o reprezintă Gabriel Călin. Cel care declara că în 2024 trăia cu 2000 de lei pe lună, a cheltuit 20.693 de euro pentru 40 de reclame. Media cheltuielilor variază semnificativ. Gabriel Călin a cheltuit peste 500 euro pentru o reclamă, în timp ce PAS a alocat în medie 113 euro pentru o reclamă.

Gabriel Călin, lider al Partidului Uniunea Creștin Socială din Moldova și cap de listă al formațiunii la alegerile parlamentare, a fost plasat în arest preventiv pentru 30 de zile, la începutul lunii octombrie. Acesta este suspectat de corupere electorală și spălare de bani.

Pe platformele Google, fără date clare despre bugete, cei mai activi au fost PAS cu 651 de reclame, formațiunea „Partidul Nostru” cu 500), Olesea Stamate cu 300, Blocul Patriotic și Blocul Alternativa - fiecare câte 200 de reclame. Formațiunile „Democrația Acasă”, „AUR”, „Moldova Mare”, Partidul „Liberal” și candidatul independent Tatiana Crețu nu au raportat reclame sponsorizate. Analiza a vizat doar paginile oficiale sau afiliate concurenților, excluzând conturile anonime folosite pentru propagandă sau dezinformare.

Opinia ta contează. Comentează!