Zeci de elevi cu dizabilități sau cerințe speciale de la Liceul „Petru Ștefănucă” din Ialoveni sunt ajutați zilnic să se integreze
Social 19 noiembrie 2025, 17:27 | 1036

Zeci de elevi cu dizabilități sau cerințe speciale de la Liceul „Petru Ștefănucă” din Ialoveni sunt zilnic ajutați să se integreze în procesul de învățare. Munca se face în cadrul Unității de educație incluzivă și nu doar. Profesorii susțin că provocările sunt mari, mai ales când un specialist trebuie să lucreze concomitent cu mai mulți copii.

MARINA COSTANDOI, cadru didactic de sprijin, Unitatea de educație incluzivă: "Dificultățile ar fi, gestionarea unui comportament, dar încercăm să găsim soluții pentru a gestiona aceste comportamente, de aceia și ne ducem la ore când copilul este pregătit. Fiind copii severi necesită și cadrul de sprijin alături, noi nu putem să ne permitem să îi lăsăm singuri la ore și desigur că necesită mai multă atenție."

În cadrul Unității de educație incluzivă, 25 de copii cu dizabilități severe sunt sprijiniți zilnic de cinci specialiști - doi logopezi, doi kineto terapeuți și un psiholog.

ELENA IGNAT, logoped, Unitatea de educație incluzivă: "Noi facem clase mici, activități în grupuri mai mici să îi pregătim, să îi învățăm ca ei să ridice mâna, să asculte ceilalți colegi, ca astfel noi îi pregătim să meargă în clasele mari, că în școala clasele sunt foarte mari, 30 și ceva de copii. Cea mai mare dificultate este numărul foarte mare de copii și doar un specialist, sunt 25 de copii și acești copii au nevoie minim de 2-3 ori pe săptămână activități."

Potrivit specialiștilor, 16 copii cu grad de dificultate de învățare nu pot urma curriculumul general. Acesta este adaptat la nevoilor lor.

FELICIA TROFIM, psiholog, Centru de resurse: "Le structurăm planuri individuale pentru fiecare cu activități caracteristice personalității fiecare, pentru că în urma consilierii individuale, noi îi testăm diferite părți ale personalității, cogniția, memoria. Astfel înțelegem ce le place, ce nu le place și știm cum să îi abordăm."

INGA BOGUS, coordonator Centru de resurse, cadru didactic de sprijin: "De două ori pe săptămână ne ducem la fiecare elev și asistăm împreună, cadrul didactic de sprijin la obiectele principale, matematica și limba română. După ore, copii vin la Centru de resurse, facem împreună temele pentru acasă, ne pregătim, facem proiecte. Curriculumul este modificat și este modificat pe baza cerințelor copilului, adică cât poate copilul."

Părinții spun că aici, în cadrul Unității de educație incluzivă, copiii găsesc un mediu sigur și un program adaptat nevoilor lor.

VERA ALBU, mama unul elev din clasa a IX-a: "Ei aici interacționează social mult, ceea ce este foarte important, mai ales pentru copii cu autism. Ei aici găsesc un mediu prietenos și un program educațional adaptat necesităților fiecăruia în parte."

DORINA BACARU, mama unui elev din clasa a IX-a: "Serviciul pe care îl prestează aici în unitate, este de calitate foarte înaltă, și suntem foarte mulțumiți că avem oportunitatea să frecventăm această unitate. În clasă, da, este bine să meargă periodic și în clasă, dar aici productivitatea o văd mult mai bine pentru copilul meu."

IRINA CARP, mama unui elev din clasa a VIII-a: "Copilul se adaptează mai bine în Unitatea Incluzivă, el frecventează lecțiile de bază, limba română, matematica, educația fizică, acelea care le face față. Dar unitatea de educație incluzivă este foarte bună din motivul că merg la lecții, copii sunt incluși după posibilitățile lor, dar și pot beneficia de servicii ca psiholog, logoped, kinetoterapie și un beneficiu foarte mare, că aceste servicii sunt gratuite."

Directorul Liceului „Petru Ștefănucă” din Ialoveni spune că pentru a obține rezultate bune, specialistul trebuie să lucreze cu elevul în formula „unu la unu”.

VERA BALAN, director, Liceul „Petru Ștefănucă”, Ialoveni: "Un pedagog cu cinci copii cu dizabilități severe nu reușește să facă față. Este de altfel problema nu doar a Unității de Educație Incluzivă, dar și a Centrului de Resurse, pentru că acolo, dacă copilul nu este cu dizabilitate severă, atunci sunt zece copii la un cadru didactic. Deci, este mult prea mult pentru a avea o atenție sporită în dezvoltarea unei educații de calitate."

Potrivit Ministerului Educației, în instituțiile de învățământ general activează aproximativ 1400 de cadre didactice de sprijin. Sunt prea puțini specialiști, spun reprezentanții Guvernului.

INGA GROSU, consultant principal, Direcția management în învățământul general: "Încercăm ca orarul unui cadru didactic de sprijin să cuprindă mai mulți copii pe care îi are în asistență, astfel ca să prioritizeze acei copii care au nevoie stringent de suport. Și aici ne referim la asistență individuală în centru de resurse, dar și asistență la ore. Astfel fiecare cadru didactic de sprijin are un orar individual elaborat pentru fiecare copil cu cerințe educaționale speciale."

O soluție ar fi cursurile de formare, spune Inga Grosu.

INGA GROSU, consultant principal în Direcția management în învățământul general: "Un pedagog care predă limba română ușor poate să beneficieze de formări continue, pentru a suplini această funcție de cadru didactic de sprijin, spre exemplu."

Potrivit Ministerului Educației, după modelul de la Ialoveni, trei instituții de învățământ din Republica Moldova sunt în proces de modernizare și dotare pentru a facilita integrarea copiilor cu dizabilități severe, devenind unități de educație incluzivă. În instituțiile de învățământ general sunt 14 mii 733 de copii cu cerințe educaționale speciale și cu dizabilități.

Opinia ta contează. Comentează!