De patru ani nu a mai fost organizată nicio licitație, iar aproape toate manualele nu mai corespund programului școlar
Jurnalul Săptămînii 3 decembrie 2022, 20:03 | 1704

Cerem educație de calitate, dar economisim până și pe manuale. În ediția de astăzi a campaniei „Moldova, hai la școală!” vă povestim despre cărțile învechite moral și fizic, jerpelite până la ultima filă, din care trebuie să învețe copiii. Nu sunt pe placul elevilor, dar nici pe cel al profesorilor. Aceștia din urmă ni s-au plâns că manualele sunt depășite și conțin multe sarcini complicate și neclare. Am aflat că Ministerul Educației pune accent pe preț, nu pe calitate, când procură manuale. Sunt selectate cărțile cele mai ieftine. Dar chiar și așa, grav este că de patru ani nu a mai fost organizată nicio licitație! Aproape toate manualele s-au învechit și nu mai corespund programului școlar. Ne-am fi dorit să avem în acest reportaj și reacția Ministerului Educației, dar după aproape o lună de așteptare a unui răspuns, ni s-a comunicat că... mai e nevoie să așteptăm.

Acest manual de istorie a văzut lumina tiparului în 1998, iar de atunci nu a mai suferit schimbări. A fost reeditat o singură dată, în 2005. Deși demult nu mai corespunde programului școlar, rămâne a fi singurul manual din care învață elevii.

NICOLAE GUȘTIUC, profesor de istorie, Liceul „Onisifor Ghibu”, Chișinău: "În ceea ce privește corespunderea cu proiectarea de lungă durată, temă după temă - nu. Metodologia care este ne permite să folosim și alte surse, mai ales pentru profesorii de istorie. Nu trebuie să fie doar manualul acesta, avem alternative: surse istorice, alte tipuri de manuale pe care le folosim."

Elevii din treapta primară nici măcar nu au un manual la disciplina Științe. Manualul vechi nu mai este folosit pentru că jumătate din teme nu mai sunt actuale.

DINA CALMÂȘ, învățătoare, Liceul „Onisifor Ghibu”, Chișinău: "Noi, cadrele didactice, încercăm să aplanăm această situație prin intermediul prezentărilor, fișelor, imaginilor, însă elevii au nevoie de a citi, de a vedea, de a răsfoi pagină cu pagină, fiecare temă."

Manualele rămân neschimbate ani la rând. Profesoara de engleză din satul Cărpineni, raionul Hâncești, a venit din Statele Unite ale Americii. Acolo, spune ea, cărțile din școli arată cu totul altfel. În 20 de ani, de când predă la noi, nu a văzut mari schimbări. Consideră că toate manualele trebuie înlocuite.

CANDY CORLATĂ, profesoară de limbă engleză: "-Câți ani are acest manual? -E din 2007. -Mai sunt actuale aceste informații, exerciții? -Sunt actuale unele. E un manual pentru clasa a X-a, începători. Dar lipsește partea de comunicare, partea auditivă, jocuri nu prea sunt. Textele sunt mai vechi."

Atunci când înveți o limbă străină, spune Candy, e important să poți scrie, citi, asculta și vorbi în acea limbă. Manualele noastre nu dezvoltă aceste competențe, spune ea.

CANDY CORLATĂ, profesoară de limbă engleză: "-Copiii, vă pare că sunt interesați de aceste manuale? Ce zic copiii? -Nu prea îi interesează temele din manuale, nu."

E nemulțumită de cărțile copiilor și Viorica Nunu, învățătoare deja de 44 de ani. La limba română, de exemplu, spune că elevilor din clasele primare le este prea complicat.

VIORICA NUNU, învățătoare: "E bine că se dau toate împreună, dar toate odată să le însușească? Până i-am explicat și i-am dat câteva exemple la „ia”, care se scrie diferit când e poruncă și când e acțiune. I-am dat câteva exemple, trebuie să o trecem și pe cea din cratimă... Am câțiva copii „dezghețați”, dar și ei întâmpină greutăți."

Și manualele de matematică sunt ticsite cu prea multe informații.

VIORICA NUNU, învățătoare: "Eu mă refer la toate clasele... Să zicem că astăzi ai trecut înmulțirea cu 2, mâine consolidarea, a treia zi trecem la 3. Nu reușesc copiii să însușească atât de repede și atât de temeinic. Uitați-vă ce problemă. Pe copii îi sperie. Asta e o singură problemă. Problema numărul patru."

Natalia Conovalciuc, din satul Caracui, are doar doi ani de când a devenit profesoară. Dacă la facultate a învățat despre metode moderne de predare, atunci în practică s-a ciocnit cu manuale vechi și jerpelite.

NATALIA CONOVALCIUC, profesoară de română și franceză: "Manualul respectiv, pentru clasa a V-a... E dificil de lucrat cu el. Nu corespunde curriculumului. Este un manual destul de vechi. Este scris încă cu î din i, nu e folosit „sunt”, dar „sînt”, cum era anterior."

Manualele sunt atât de vechi că nu doar că nu mai motivează tinerii să învețe, dar nici nu îi inspiră pe profesori să le folosească.

NATALIA CONOVALCIUC, profesoară de română și franceză: "De exemplu, textele sunt dificil de înțeles. Copiii nu se isprăvesc, chiar dacă le dau să traducă un fragment. E dificil, sunt întortocheate, e greu de lucrat."

În căutarea răspunsurilor, am mers la edituri. Abecedarul se face la Editura Știința, iar toate manualele de matematică - editura Prut. Principala problemă despre care ne-au vorbit redactorii-șefi este că Ministerul Educației pune accent pe preț, i nu pe calitate, când face comandă de cărți.

MIRCEA CIOBANU, redactor-șef, editura „Știința”: "40% este pentru calitatea manualului și 60% pentru preț. Simplu spus: dacă ai cel mai mic preț, consideră că ai câștigat concursul. Și comisiile care se adună pentru a evalua manualul, sigur că își vor spune opinia, vor fi acumulări de puncte... Dar oricât de multe puncte ar fi, pentru că toate manualele acumulează multe puncte, participă autori serioși, avem un concurs dintre manuale bune și cele mai bune... Foarte des decizia o ia prețul. Nu poți să ai cel mai bun obiect cu cel mai mic preț."

OLGA STANCIU, director, editura „Prut” Chișinău: "Ponderea calității este de 40%, ceea ce este foarte puțin. Continuăm să cumpărăm pentru copiii noștri cartofi mai stricați, dar mai ieftini. Eu aș numit asta incapacitate de a-și asuma responsabilitatea și incompetență."

MIRCEA CIOBANU, redactor-șef, editura „Știința”: "Fiecare încearcă să ofere cel mai bun manual, dar este și firesc ca atunci când oferi cel mai bun manual, să nu vrei să pui cel mai mic preț, pentru că asta înseamnă că nu îți apreciezi propria muncă. Este o echipă foarte mare implicată: autorii, echipele editoriale, și nu în ultimă instanță tiparul, nu îl faci oriunde și nu îl faci oricum. Să nu pui preț pe calitate, când asta contează cel mai mult... De unde atunci să avem o calitate bună a educației?"

Licitațiile pentru achiziționarea manualelor sunt anunțate doar cu jumătate de an înainte. Asta înseamnă că în doar șase luni, editurile trebuie să vină cu oferte pentru cele mai bune cărți. Într-o astfel de grabă, mereu există riscul de a fi comise greșeli sau să sufere calitatea.

OLGA STANCIU, director, editura „Prut” Chișinău: "Ca să lucrezi la un manual, în primul rând trebuie să aduni o echipă care poate scrie acest manual. Editura caută oameni, face probe cu ei. Să zicem că am format echipa. Din acel moment, trebuie să scriem un produs intelectual care nu se face într-o săptămână, și nici în șase luni. E o muncă de un an, doi. Un an este o viteză foarte rapidă de a face un manual."

Din 2019, Ministerul Educației nu a organizat nicio licitație pentru procurarea manualelor. Practic toate manualele existente nu mai corespund programului școlar, revizuit în 2018. Primele manuale actualizate ar putea apărea în școli abia în toamna lui 2023. Am solicitat în repetate rânduri un comentariu din partea Ministerului Educației, dar de fiecare dată responsabilii spuneau că ministrul nu dispune de timpul necesar.

Opinia ta contează. Comentează!
Din aceeaşi categorie