Primii care află despre înrăutățirea vremii sunt meteorologii, care colectează zilnic date din întreaga lume și emit prognoze
Orice calamitate naturală, fie ploaie abundentă sau furtună, ne îngreunează viața. Cine și cum ar trebui să ne anunțe despre apropierea vreunui fenomen neprielnic? Cine și cum gestionează situația și, eventual, participă la lichidarea consecințelor? Noi am mers la instituțiile responsabile să aflăm întreaga procedură.
Primii care află despre înrăutățirea vremii sunt meteorologii. Aceștia colectează zilnic date din întreaga lume, le procesează prin modele numerice și stabilesc fenomenele neordinare.
NADEJDA STOLEAR, șef Secție prognoze, Serviciul Hidrometeorologic de Stat: "Codurile galben, portocaliu și roșu sunt emise atunci când un fenomen depășește valorile normale și poate prezenta pericol pentru populație. Respectiv, pentru fiecare cod noi avem niște indici. Dacă vorbim de situația actuală, de codul galben pentru ploi abundente de lungă durată ploile nu sunt foarte intensive."
În funcție de Codul de avertizare emis de meteorologi, sunt prevăzute proceduri stricte de intervenție pe care le aplică inspectoratul general pentru situații de urgență.
RUSTAM SITMATOV, șef Secție protecție inginerească, IGSU: "În caz de avertizări cu codul portocaliu sau roșu, când riscul se transformă în pericol atunci sunt protocoalele de acțiune a IGSU. Conform cărora sunt ridicate pe alarmă efectiv suplimentar pentru intervenție în caz de necesitate, cât și tehnică, plus la acestea conform protocoalelor sunt înștiințate autoritățile competente pentru gestionarea situațiilor de urgență."
În cadrul IGSU sunt pregătite și antrenate 300 de persoane în ture, 24 din 24, șapte zile în săptămână.
Coordonarea la nivel local este asigurată de Primăria municipiului Chișinău, care, prin subdiviziunile sale, colaborează direct cu IGSU.
ILIE CEBAN, viceprimarul Chișinăului: "În funcție de codul emis de centrul Hidrometeorologic primăria dispune de un protocol de intervenție se activează în primul rând celula de criză, este o entitate internă organizată, de intervenții operative. Avem și comisia de situații excepționale, în comisie sunt incluși și reprezentanții IGSU și facem front comun cu ei."
Coordonarea generală a intervențiilor și gestionarea situațiilor complexe intră în obligațiile Guvernului. Pentru luarea promptă a deciziilor este convocat centrul de criză, ne-a spus purtătorul de cuvânt al executivului.
DANIEL VODĂ, purtătorul de cuvânt al Guvernului: "Se constituie un centru de criză care coordonează și are reprezentanți din toate instituțiile statului relevante, unde acești reprezentanți fac schimb de informații pe domeniile de gestiune.În cazul unor situații de forță majoră se constituie și mecanismul cel mare care este comisia pentru situații excepționale, care este condusă de premier."
Reprezentanții Serviciului 112 nu au răspuns la mesajele noastre.
Recent a fost creat Centrul Național de Management al Crizelor, o instituție care va asigura reacții rapide și colaborare eficientă între toate structurile implicate — de la nivel local până la cel central. Instituția va coordona, la nivel național, acțiunile de prevenire și intervenție în situații de urgență, ceea ce înseamnă că în caz de crize - cutremure, inundații, pandemii sau atacuri cibernetice, populația va beneficia de un sprijin mai rapid și mai bine organizat din partea statului.








