Clase cu 40 de elevi, săli de studiu neîncăpătoare pentru numărul de copii și profesori aduși la limita extenuării
Social 25 noiembrie 2025, 19:58 | 1428

Clase cu 40 de elevi, săli de studiu neîncăpătoare pentru numărul de copii și profesori aduși la limita extenuării. În ultimii opt ani, școlile din Chișinău au ajuns să funcționeze peste capacitate, după ce numărul elevilor a crescut cu aproape 27%. Directorii de instituții spun că nu reușesc să gestioneze situația, dar recunosc că cei mai epuizați de supraaglomerarea claselor sunt pedagogii.

Numărul elevilor care-și fac studiile în instituțiile de învățământ din municipiul Chișinău a crescut accelerat în ultimul deceniu - de la peste 85 de mii în 2017, la peste 108 mii în 2025. Este o majorare de 22.700 de copii, arată datele primăriei capitalei. În prezent, practic fiecare a cincea școală din cele 151 din municipiu, este suprasolicitată, iar clasele cu 38–40 de elevi au devenit o realitate continuă. În multe instituții, elevii abia încap în sălile de clasă, iar profesorii muncesc zilnic la limita extenuării. Directorii și cadrele didactice ne-au spus că lipsa de spațiu este astăzi cea mai mare problemă a sistemului educațional municipal.

MARIA GABUREA-GRAUR, director adjunct Instituția publică Liceul Teoretic ,,Mihai Viteazul”: "Capacitatea instituției este cu 20% întrecută, suprasolicitată. Se lucrează foarte mult, cea mai grea perioadă este septembrie-august când începem să încadrăm numărul de colective de clase într-un spațiu. 56 de colective de clasă și dacă facem o medie a clasei nu întrece 38-36 de copii. Este o ușoară creștere de la an la an și încercăm să ținem piept la toate solicitările care vin din partea părinților."

Conducerea liceului „Mihai Viteazul” menționează că nu încalcă regulamentul și depune eforturi ca să înscrie copiii în funcție de district. Totuși, în cazul în care părinților li se spune că nu este posibil, aceștia revin cu acte care atestă noua adresă de domiciliu, iar în acest caz refuzul nu este posibil.

MARIA GABUREA-GRAUR, director adjunct Instituția publică Liceul Teoretic ,,Mihai Viteazul”: "Avem și vize proaspete cum le observăm noi, ca să se vadă în instituția noastră. Ne dăm seama că este o viză pentru a fi în instituție, dar din moment ce este regulamentar, este legitim, copii sunt înscriși. Problema numărul unu este lipsa spațiilor. La noi nu există de la prima și până la lecția a 7-a o sală liberă, într-atât s-a făcut completarea mișcării."

Profesorii se plâng că pauzele dintre ore nu mai înseamnă odihnă, ci timp suplimentar de muncă, iar stresul și oboseala se resimt tot mai mult.

ELEONORA LUPAȘCU, profesoară fizică, L.T. „Mihai Viteazul”: "Este clar că profesorul este suprasolicitat, nu ai timp nici câteva momente să scapi din vedere copii, trebuie să-i monitorizezi în permanență, trebuie să vezi că copii lucrează, și este clar că când ne apucăm să verificăm lucrările, ne este foarte dificil, pentru că numărul mare de copii dublează munca profesorilor."

Pe locul doi în topul celor mai supraaglomerate instituții de învățământ este Liceul „Mihail Berezovschi”. Aici își fac studiile 2.573 de elevi, repartizați în 70 de clase.

ANA EREMEI-BEREZOVSCHI, director, Liceul Teoretic „Mihail Berezovschi”: "Am respins cereri care erau copii dintr-o depărtare față de instituția noastră mai mare.Problema rămâne a fi în munca pedagogului pentru că într-adevăr are mai multe caiete de evaluat, mai multe lucrări, mai multă atenție asupra tuturor elevilor ca toți să se simtă în siguranță, să fie toți bine în instituție pe parcursul zilei, să reușească pe fiecare copil să-l audă, sa-l înțeleagă."

Pentru a rezolva parțial problema, administrația liceului a dispus construirea unor anexe.

ANA EREMEI-BEREZOVSCHI, director, Liceul Teoretic „Mihail Berezovschi”: "Eliberăm în blocul A, cantina și eliberăm, locul pentru o sală de clasă. Vom descărca încă sala de dans existentă acum în blocul B, vom transfera-o în blocul C, și vom face încă o sală de clasă,la fel am folosit spațiile pe coridoare, temporar din material montabil și demontabil ușor, pentru săli de clasă. Demografia municipiului Chișinăului arată că este suficient instituțiile existente pentru Chișinău. Problema este că de la țară vin foarte mulți în Chișinău, foarte multă lume care este la gazdă, nu sunt la evidență în municipiu dar caută o școală în municipiul Chișinău."

În clasele primare, situația este la fel de complicată.

GALINA CRUDU, învățătoare clasele primare, L.T. „Mihail Berezovschi”: "În clasă sunt 42 de elevi, este un număr destul de mare.Și pentru ei este un impediment pentru că ținând cont de particularitățile de vârstă, atenția fiind de la 15-20 de minute, evident că profesorul trebuie să știe aceste lucruri și să se conformeze cu numărul de copii. Copilul care nu este întrebat nu reușește și el să-și expună și el opinia, evident că poate rămâne undeva la sfârșit de lecție, frustrat. "

Problema supraaglomerării claselor este la fel de gravă și în școlile din suburbii. Responsabilii de la Liceul Hyperion din Durlești spun că nu pot refuza elevii care vin la studii.

TAMARA PASAT, director, Liceul Teoretic Hyperion Durlești: "Este număr mai mare de elevi decât ne-am dori noi să fie, însă noi nu putem să ne permitem luxul de a nu înmatricula din microsector, noi suntem obligați să o facem, respectiv să nu rămână copii neșcolarizați. Înmatriculăm copii chiar și mai mult decât ne cere Codul Educației.Respectiv, la ziua de astăzi în medie pe clasă noi e de 34 de elevi, avem clase cu 40 de copii."

VICTORIA LAZARI, profesoara clase primare, L.T.Hyperion: "Dacă ar fi mai puțini copii, da, ar fi considerabil mai ușor pentru absolut toți. Fiindcă, în primul rând vom avea și mai mult timp să acordăm fiecărui elev în parte, și deci chiar pe parcursul lecției am avea timp să trecem pe la fiecare să-i acordăm o atenție mai deosebită."

Responsabilii din educație spun că în lipsa investițiilor în școli noi și a unui sistem de admitere strict pe districte, presiunea pe instituțiile actuale va continua să crească.

Opinia ta contează. Comentează!