Republica Moldova accelerează reformele în transporturi și infrastructură, iar Guvernul lucrează la un nou Cod rutier
Republica Moldova accelerează reformele în transporturi și infrastructură. Ministrul Vladimir Bolea a declarat aseară, la „Cabinetul din umbră”, că Guvernul lucrează simultan la un nou Cod rutier și un nou Cod feroviar. În paralel, se dorește dezvoltarea segmentului aerian. Potrivit oficialului, Aeroportul Chișinău va beneficia de investiții pentru o modernizare amplă. Totul - pentru ca aerogara să facă față fluxului tot mai mare de pasageri și să devină un nod regional strategic.
VLADIMIR BOLEA, ministrul Infrastructurii: "Estimările arată că în viitorul apropiat Aeroportul va ajunge la șase milioane de pasageri. Din acest considerent, extinderea care astăzi este în licitație și va începe în 2026, extinderea fizică cu 5.000 de metri pătrați va permite crearea unor condiții mult mai bune pentru pasageri, cu elemente de digitalizare și tehnologie modernă, pe segmentul Chișinăului."
Vladimir Bolea a menționat că Aeroportul Chișinău se va extinde, prin construcția unui al doilea terminal, din surse proprii, fără credite sau împrumuturi externe. În același timp, expertul economic Stas Madan avertizează că aerogara nu dispune de un plan de dezvoltare pe termen lung, unul valabil pentru 15–20 de ani, care urma să fie actualizat la fiecare cinci ani.
STAS MADAN, expert economic: "Master-planul de la aeroport este din 2009-2010, iar problema este că chestiunile aeroportuare sunt destul de complexe și este ca un puzzle. Conform prognozelor făcute în 2010, aeroportul urma să ajungă la 3,2 milioane de pasageri anual în 2030, iar până atunci era vorba de construirea unul nou terminal. Deci, conform acelor date, făcute de specialiști, noi trebuia să construim deja al doilea terminal"
Stat Madan a mai spus că un plan de dezvoltare actualizat va scădea povara de pe umerii autorităților și va ajuta Ministerul Infrastructurii să elaboreze politici. Un alt subiect al emisiunii a vizat reformele în domeniul transporturilor. Vladimir Bolea spune că Guvernul lucrează la un nou Cod rutier și un nou Cod feroviar, modificările fiind necesare pentru integrarea europeană și pentru o mobilitate modernă. Ministrul avertizează că transportul public din sate a ajuns într-un punct critic și afectează direct drepturile cetățenilor.
VLADIMIR BOLEA, ministrul Infrastructurii: "Astăzi avem 347 de localități în care nu ajunge nicio rută pe zi. Este un dezastru, o stare ce durează de ani de zile. În alte peste 100 de localități trece doar o rută pe zi. Am fost în sate și primul lucru care mi-l spuneau oamenii era: Domnul ministru, la noi în sat nu ajunge nicio rută, dar noi avem astăzi 6 mii de curse în toată țara."
Actualul sistem se bazează strict pe profitul operatorilor privați, ceea ce creează o ruptură între mediul urban și cel rural, menționează oficialul.
VLADIMIR BOLEA, ministrul Infrastructurii: "Tu ai obligația ca și stat să acorzi posibilitate cetățeanului să fie conectat cu orașul, localitatea, să meargă la un spital. Din acest considerent noi vom construi această nouă realitate bazată pe principiile europene de subvenționare a rutelor care nu fac față sub nicio formă. Sunt sate care pot genera pe zi doi pasageri și evident că nu se răscumpăr acea rută."
Un alt pilon al reformei este reconstrucția sistemului feroviar, esențial pentru conexiunile comerciale și logistice ale țării. Potrivit ministrului, Codul feroviar trebuie construit practic de la zero. Nu este vorba doar despre repararea șinelor, ci despre instituții moderne, administrare europeană și rețele competitive, interoperabile cu cele din Uniunea Europeană.








