Vieți distruse de accidente - Jurnalul Săptămânii, 5 Decembrie
Jurnalul Săptămînii 5 decembrie 2020, 21:40 | 2415

În fiecare zi, un om devine victimă a unui accident rutier. O clipă nefericită lasă familii în lacrimi pentru tot restul vieții. // Potrivit Inspectoratului Național de Securitate Publică, cele mai frecvente cauze ale accidentelor sunt viteza și imprudența. // În timp ce inspectorii nu obosesc să ceară de la șoferi să respecte cu strictețe regulile circulației rutiere, familiile îndurerate cer controale mai stricte din partea autorităților.

A fost carnagiu în raionul Orhei, pe drumul care face legătura între satele Mana și Nicolaevca. Trei oameni au murit în cel mai grav accident produs în ultimele luni. Nu au avut nicio șansă, după ce șoferul mașinii în care se aflau a vrut să ocolească o căruță, fără semene reflectorizante. Din nefericire, mașina s-a izbit violent într-un camion.

Sergiu Rebezniuc este șoferul SUV-ului, care venea cu doi pasageri spre localitatea Dîșcova. În apropiere de satul Mana a intrat inexplicabil pe contrasens. Martorii afirmau că autoturismul se deplasa cu viteză, iar şoferul ar fi observat prea târziu căruţa. El a încercat să evite impactul, dar din cauza carosabilului umed şi a vitezei prea mari a pierdut controlul mașinii şi a intrat pe contrasens. În secunda trei, camionul a a lovit frontal.

Martorii au sunat imediat la 112. Când medicii au ajuns la locul întâmplării, acolo erau trei morți.

Şoferul camionului nu a avut de suferit, iar căruțașul a dispărut de pe traseu.

Potrivit poliției, accidentul din raionul Orhei a fost cel mai grav din toate, câte au fost în luna octombrie. Bilanțul este sumbru. De la începutul anului, în accidente au murit aproape 200 de oameni.

Viteza excesivă sau neatenția la volan poate schimba destine. Poate lua vieți. În cazul de lângă satul Mana, patru copii au rămas orfani.

Sfâșiate de durere, rudele celor morți în accident fac apel la toți șoferii.

Pentru a diminua numărul tot mai mare de accidente soldate cu morți și răniți, autoritățile au instalat pe șosele, în 2013, mai multe camere video. În mai bine de doi ani, unii vitezomanii au fost obligați să plătească amenzi grele, iar alții au rămas cu permisele de conducere suspendate.

Municipiul Chișinău a început să fie supravegheat de camere video în noiembrie 2013. Inițial, în program figurau două intersecții. Treptat, acesta s-a dezvoltat, iar în iulie 2015, 350 de camere video supravegheau 41 de intersecții. Sistemul a fost sprijinit cu cinci milioane dolari, acordate de Guvernul Chinei. Aproape trei ani! Atât a durat proiectul de monitorizare video a traficului rutier, care spre sfârșitul anului 2015 a fost stopat din cauza unor interese. Astăzi, nicio cameră, cu excepția celor din municipiul Chișinăului, nu funcționează.

Într-un fel sau altul, inspectorii sunt hotărâți în continuare să reducă numărul de accidente. Zilnic, pe șosele sunt plasate mai multe mașini ”capcană” echipate cu radare.

Imediat după fixarea încălcării, în regim on-line se transmitea informația inspectorilor de la Centrul Unic de Informare și Monitorizare pentru a-i documenta și ulterior a le intocmi procese verbale.

În 15 minute, în doar o singură localitate și într-o singură direcție de circulație, zece șoferi au depășit limita de viteză.

Scopul acestor controale cu mașina ”capcană” este de a-i pune la respect pe șoferii vitezomani și de a reduce numărul accidentelor rutiere, afirmă poliția.

Sistemul de monitorizare video a traficului rutier implementat în 2013 este astăzi nefuncțional. Nimeni nu și-a asumat prelungirea acestui proiect.

Până nu demult, doar cei implicați în proiect știau că sistemul nu funcționează.

În ultimul an, numărul neregulilor pe șosea s-a redus, dar a scăzut și suma de bani, care ajungea în buget.

Inspectorii ne demonstrează cât de ușor este să-i prindă și sa-i amendeze pe cei nedisciplinați, aplicând noile dispozitive.

Adrian Şova consideră că numărul contravenţiilor înregistrate în municipiul Chișinău a crescut în ultimul an datorită noilor camere video instalate la alte cinci intersecții din oraș.

Poliția insistă că șoferii vitezomani vor fi opriți, mai devreme sau mai târziu. Dacă nu de camerele de supraveghere video, atunci de vreo mașină ”capcană” instalată pe traseu. În unele cazuri, pot fi trași pe dreapta chiar de inspectorii INSP.

Opinia ta contează. Comentează!
Din aceeaşi categorie