Chișinăul se sufocă din cauza mașinilor, iar șoferii pierd zilnic timp, nervi și bani în căutarea unui loc de parcare
Chișinăul se sufocă din cauza mașinilor, iar șoferii pierd zilnic timp, nervi și bani în căutarea unui loc de parcare. În multe cazuri, și trotuarele devin parcări improvizate. Pietonii sunt nevoiți să se strecoare, deseori, printre automobile. Problema ambuteiajelor este una cronică... „Orașul nu mai face față acestui val de transport, iar soluțiile întârzie să apară”, spun experții. Urmează un reportaj semnat de Valeria Busuioc.
VALERIA BUSUIOC, reporter Jurnal TV: "Aici, pe strada Veronica Micle, există o parcare amenajată, însă locurile nu sunt suficiente. În orele de vârf, șoferii ajung să urce mașinile pe trotuar, iar pietonii se văd nevoiți să meargă pe carosabil. Șoferii, la rândul lor, sunt deseori amendați de poliție."
VALERIA BUSUIOC, reporter Jurnal TV: "Ne aflăm pe strada Mihail Kogălniceanu. Aici, către orele amiezii, vedem zeci de mașini parcate pe ambele părți ale carosabilului, deși există un indicator care interzice acest lucru. Din cauza acestor mașini, deseori se circulă pe o singură bandă și se formează ambuteiaje."
VALERIA BUSUIOC, reporter Jurnal TV: "Și aici, în adiacentul Academiei de Studii Economice, observăm aceeași problemă a parcărilor haotice. Mașinile sunt lăsate pe ambele părți ale carosabilului, uneori formând câte două coloane pe aceeași parte a drumului."
În preajma universității i-am surprins pe inspectorii de poliție, care îi amendau pe șoferii nedisciplinați.
CONSTANTIN GUZUN, ofițer de patrulare: "Dacă se parchează sub raza indicatorului de interzicere parcare amenda e de la 500 de lei la 600 de lei, cu aplicarea a două puncte de penalizare. În cazul în care e parcat neregulamentar blocând o bandă de acces sau oferind obstacole altor participanți la trafic sau șase metri până la trecerea de pietoni, se aplică de la 900 la 1500"
Expertul în patrimoniu, Ion Ștefăniță, afirmă că infrastructura orașului nu este pregătită pentru un număr atât de mare de mașini.
ION ȘTEFĂNIȚĂ, expert în patrimoniu: "Astăzi în municipiul Chișinău avem înregistrate 367 de mii unități de transport. Infrastructura de parcare dispune de 57 mii de locuri. Ultimele patru mii locuri de parcare au fost amenajate în ultimii patru ani. Per sectoare, de exemplu 10.500 sunt în zona centru, 11.500 în sectorul Ciocana, 13.500 în sectorul Râșcani."
Pentru a parca toate mașinile din Chișinău este nevoie de o suprafață egală cu... 60 de stadioane republicane, afirmă expertul.
ION ȘTEFĂNIȚĂ, expert în patrimoniu: "Stadionul Republican îl înmulțim de 60 de ori ca să parcăm toate unitățile de transport conform cererii. Numărul de unități de transport în fiecare an crește cu plus minus 40 de mii de unități, dar infrastructura rămâne aceeași și atunci când unitățile de transport cresc, dar oferta rămâne aceeași, evident că înseamnă un blocaj în tot ce înseamnă parcare și aici e cazul ca municipalitatea să vină cât mai urgent să dea soluții."
Luni, primarul municipiului Chișinău, Ion Ceban, a declarat că în prezent nu există reglementări legale clare privind cine și pentru ce răspunde. Ceban a spus că în această săptămână va trimite pe masa deputaților un proiect de lege privind organizarea și funcționarea parcărilor.
ANUNȚUL PRIMARULUI ION CEBAN: "Acest segment trebuie să fie reglementat prin lege. Să fie stabilite statutul, principiile, misiunea, atribuțiile, drepturile, obligațiile, precum și modul de organizare, amenajare, funcționare, administrare și utilizare a parcărilor și parcajelor auto pe teritoriul Republicii Moldova."
Potrivit datelor actualizate pe 1 noiembrie, în Registrului de Stat al Transporturilor sunt peste un milion 370 de mii de mijloace de transport. Cele mai multe vehicule sunt în municipiul Chișinău - peste 390 de mii, urmat de municipiul Bălți, cu 58 de mii.








