Administrația Căii Ferate din Moldova a suspendat subit multe dintre cursele Chișinău-Iași
Social 12 noiembrie 2025, 20:22 | 2528

Fără un anunț sau comunicat oficial, administrația Căii Ferate din Moldova a suspendat subit multe dintre cursele Chișinău-Iași. Mai exact, trenul pe această rută nu va mai circula în fiecare zi, ci doar la final de săptămână - vineri, sâmbătă și duminică. La trei zile de la implementarea deciziei, oamenii vin în neștiință la Gara Chișinău cu gândul să plece la Iași, dar nu o mai pot face. Responsabilii de la CFM au fost inabordabili zilele trecute, iar ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, spune că întreprinderea are director și că acesta ar trebui să răspundă la întrebări. Într-un târziu, directorul adjunct al CFM ne-a spus că măsura este una temporară.

Echipa noastră de filmare a mers în această dimineață la gara din Chișinău. Era trecut de ora 6, când am observat câțiva pasageri care au venit să ia trenul spre Iași, dar au descoperit la fața locului că acesta nu mai circulă. Doi dintre aceștia veniseră cu valize și genți, grăbindu-se să cumpere bilete chiar în trenul care nu mai era. Necăjiți de situația în care s-au pomenit, au refuzat să ne vorbească. Un alt călător ne-a explicat că multă lume era obișnuită să cumpere biletele pe loc, fără a accesa platforma online.

Angajații din gară ne-au spus, în afara camerei de luat vederi, că zilele trecute și mai multă lume s-a pomenit dezamăgită în gară, fără posibilitatea de a pleca la Iași. Funcționarii din gară ar fi recepționat dispoziția de a opri vânzarea biletelor pe această cursă încă pe 31 octombrie, însă publicul nu a fost informat oficial. Mai mult, pe panourile de informare a călătorilor persistă orarul în care este menționat că ruta Chișinău-Iași este zilnică. Potrivit angajaților gării, trenul va circula doar în zilele de vineri, sâmbătă și duminică, decizia fiind motivată de anumite probleme tehnice. Ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, nu a făcut prea multă lumină în acest caz.

VLADIMIR BOLEA, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: "Calea Ferată a Republicii Moldova este un agent economic, care are un director general, care ocupă o funcție. Are toate competența și responsabilitatea de a lua decizii împreună cu consiliul său de administrare în modul în care își dezvoltă activitatea sa economică. Eu vă rog frumos, toate întrebările la directorul Căilor ferate a Republicii Moldova!"

Am cerut marți un comentariu oficial de la administrația CFM, însă nici peste 24 de ore de la apelul nostru nu am primit răspuns la întrebări și nici la solicitarea de interviu la cameră. Am insistat miercuri cu apeluri telefonice și am cerut explicații inclusiv asupra informațiilor comunicate de sursele Jurnal TV din cadrul CFM. Potrivit acestora, problemele tehnice, inclusiv la trenul pe cursa Chișinău-Iași ar fi fost provocate de lipsa investițiilor și reparațiilor esențiale. Mai mult, în cadrul întreprinderii ar exista temeri că peste câteva luni ar urma să fie sistată definitiv cursa Chișinău–Iași, motivul invocat fiind starea tehnică precară a locomotivei și lipsa rentabilității. Totodată, s-ar presupune ca trenul Chișinău–Ungheni să nu mai circule în zilele de weekend, iar trenul Chișinău–București să circule o dată la două zile. Directorul adjunct al CFM ne-a spus într-un final că că aceste informații nu corespund realității.

CONSTANTIN PAVLOV, directorul interimar adjunct al CFM: "- Nu. Prima dată aud așa noutăți! De unde ați luat? Noi am preîntâmpinat cu 12 zile mai înainte. Noi bilete vindem cu zece zile înainte și am preîntâmpinat cu 12 zile aproximativ. Acolo bilete nu se vindeau.- De ce nu a fost un anunț public în prealabil, pe site-ul CFM sau pe Facebook-ul CFM-ului? - Nu pot să vă spun, dar ne uităm a fost sau nu a fost... - Potrivit unor informații, din luna decembrie, cursa Chișinău-Iași ar putea fi anulată complet. Ați putea confirma sau infirma? -Nu, nu. Complet nu. Noi curând o să facem o reparație la tren și o să-l pornim înapoi. Motive tehnice înseamnă deservirea plănuită."

Calea Ferată din Moldova se confruntă de mai mulți ani cu dificultăți financiare. În 2024, întreprinderea a înregistrat pierderi de peste 228 de milioane de lei și restanțe salariale de peste 100 de milioane de lei.

Opinia ta contează. Comentează!