Un controversat articol apărut recent în săptămânalul „Făclia” a stârnit indignarea societății civile și a autorităților
Un controversat articol apărut recent în săptămânalul „Făclia”, prezentat drept „o publicaţie de informaţie şi opinie a pedagogilor şi copiilor”, a stârnit indignarea societății civile și a autorităților. Scandalul a fost generat de limbajul ofensator la adresa unor copii, pe care l-a folosit Tudor Rusu, directorul-fondator al ziarului cu pricina. La insistența Consiliului de presă, articolul a fost eliminat, iar autorul a recunoscut că a depășit limitele bunei-cuviințe.
În ediția din 28 februarie a publicației „Făclia” a apărut articolul „Bullying, sau debilism înnăscut?”, despre elevii cu un comportament agresiv. Autorul, Tudor Rusu, îi descrie pe aceștia în termeni ofensatori, precum „mic derbedeu nespălat”, „sărit de pe fix”, „pușlamaua” sau chiar „gunoaie școlare”. Autorul sugerează și soluții – poliția „să-i înfoaie”, iar „Consiliul elevilor să-i cumințească”.
Pe 3 martie a reacționat Avocatul Poporului pentru drepturile copilului, Vasile Coroi, menționând că paginile cu articolul vizat trebuie retrase din toate școlile, bibliotecile, spațiul online, cu sancționarea celor responsabili de publicarea articolului. În aceeași notă, Avocatul Poporului a subliniat că pentru copiii cu un comportament antisocial e nevoie de măsuri educaționale și terapeutice, nicidecum punitive.
Limbajul folosit de Tudor Rusu a fost condamnat și de Organizația „Părinți solidari”.
Pe 10 martie, deputatul Angela Munteanu Pogoja, secretarul Comisiei pentru drepturile copilului și relații interetnice, a comunicat că a identificat încă cinci materiale apărute în ziarul respectiv, în care în adresa elevilor sunt folosite calificative denigratoare. Deputatul a expediat sesizări în adresa Ministerului Educației și Cercetării, Avocatului Poporului, Consiliului de presă și Ministerului de Interne.
„Ministerul Educației se disociază cât de ferm posibil de acest limbaj și de acest editorial”, a declarat joi presei ministrul Educației și Cercetării.
DAN PERCIUN, ministrul Educației și Cercetării: "Noi am condamnat în mod evident acest mod de exprimare absolut nepotrivit și care nu face față imaginii cadrului didactic. Sperăm pe viitor „Făclia” să-și revadă politica editorială și să nu mai aibă loc asemenea incidente. În același timp, este o publicație privată, care se finanțează din contul vânzărilor pe care le au. "
Consiliul de presă a emis pe 12 martie o decizie, în care se arată că „prin scrierea și publicarea articolului „Bullying sau debilism înnăscut?”, redacția ziarului „Făclia” a încălcat flagrant Codul deontologic al jurnalistului. „Articolul propagă aplicarea violenței, promovează limbajul descalificant și denigrator”, afirmă Consiliului de presă, care solicită redacției să retragă articolul de pe orice platformă și să prezinte publicului cititor scuze pe prima pagină a ziarului.
Pe Facebook, ediția din 28 februarie a ziarului nu există, semn că a fost ștearsă.
Solicitat să ne comenteze situația, directorul-fondator al ziarului „Făclia” Tudor Rusu ne-a declarat că a întrecut măsura în materialul cu pricina.
TUDOR RUSU, fondator al ziarului „Făclia”: "Ombudsmanul are dreptate, pentru că asta îi este funcția. Ei consideră că eu i-am obijduit. - Dar dumneavoastră cum considerați? - Consider că am întrecut măsura, un pic. Personal nu mi-aș permite ca cineva să se supere, să sufere vreun copil, că s-a regăsit acolo. Niciodată nu mi-aș permite așa ceva."
Ulterior, am primit varianta PDF a ediției care trebuie să apară vineri, 14 martie. Așa cum a solicitat Consiliul de presă, redacția ziarului a publicat pe prima pagină un articol în care își prezintă scuze, dar menționează, cităm: „Dacă uneori recurgem la un limbaj plastic, metaforic, o facem exclusiv pentru a ilustra realitățile dure ale bullyingului și pentru a scoate în evidență complicitatea tăcută care îl întreține”. Citat închis.
Redacția „Făclia” anunță că retrage din vânzare revistele cu materialele în care au fost utilizate expresii ce pot avea un impact negativ asupra percepției violenței în școli.








