Post Scriptum cu Alex Cozer: Aeroportul, în gestionarea statului

Acum 9 ani Moldova devenea prima țară din Europa în care autoritățile publice pierd gestiunea celui mai important și de fapt singurului aeroport al țării. În urma unei operațiuni criminale și a unui concurs trucat, statul ceda gestiunea unicei porți aeriene a țării unei grupări mafiote gestionate de Șor și Plahotniuc, dirijată în spate de serviciile speciale rusești.

Au urmat ani de zile în care aeroportul a devenit un fel de jucărie a oligarhilor. Care pe lângă că le furniza profituri colosale prin activitatea sa primară, se transformase și într-o sursă importantă de ilegalități, contrabandă, spălări de bani și traversări ilegale de frontieră.

În același timp, cetățenii moldoveni erau obligați să plătească cele mai ridicate prețuri la bilete din regiune, de multe ori de 3 sau chiar 4 ori mai mari decât cele de la Iași sau București, spre aceleași destinații. Asta, în principal din cauza unor taxe uriașe, cele mai mari din tot estul Europei solicitate de un aeroport, inclusiv unele ilegale. Sunt lucruri despre care v-am vorbit de atâtea ori și la care nu mai este cazul să mă mai întorc.

Pentru că acum este important ca aceste practici să înceteze imediat. După decizia de miercuri, prin care aeroportul a revenit în gestiunea statului, acest obiectiv strategic trebuie readus în slujba cetățenilor, după ce ani la rândul a fost sursă de profit și ilegalități pentru escroci.

În primul rând trebuie mărită capacitatea terminalelor de plecări și sosiri. Care sunt depășite de mult, iar în perioadele în care sunt programate mai mult 3-4 zboruri într-un interval de o oră, devin neîncăpătoare.

Trebuie să facem tot posibilul să menținem companiile mari și serioase care operează zboruri de la Chișinău și care au început să plece de aici în ultima perioadă. Dar și să atragem alte companii, pentru concurență și destinații suficiente.

Ani la rândul, atunci când întrebam decidenții de ce moldovenii sunt nevoiți să plătească cele mai ridicate prețuri la bilete la avion din toată Europa, motivau prin faptul. că aeroportul e gestionat de Șor și invocau taxele uriașe percepute de acesta. Să vedem ce se va schimba acum. Și e obligatoriu să se schimbe!

În special ce ține de conexiunile cu România. Care sunt ridicol de scumpe și extrem de puține, fiind nevoiți să plătim și câteva sute de euro pentru o cursă până la București. În timp ce de conexiuni cu alte orașe, cum ar fi Cluj sau Timișoara, nici măcar nu s-a pus până acum problema.

Aeroportul trebuie să înceapă să servească cetățeanul și nu interesele financiare ale unora. Măcar și atunci când vorbim despre banala sticlă de jumătate de litru apă, care pe minunatul nostru aeroport, la plecări, poate fi cumpărată doar de la restaurantul lui Șor pentru 40-50 de lei. Nicăieri altundeva.

Nu trebuie însă să uităm nici de cei care în 2013 au comis crima, transmițând în urma unei scheme ilegale singurul aeroport internațional din țară. De la executanți, începând cu Valeriu Lazăr, Tudor Copaci și Vladimir Cebotari și până la Iurie Leancă. Și comanditari, pentru că de această schemă nu au fost străini nici Filat, nici Plahotniuc sau finul său Andrian Candu.

I-am văzut pe membrii Guvernului aplaudând la momentul în care s-a anunțat că aeroportul a revenit în gestiunea statului. Într-adevăr, e un motiv de bucurie. Și trebuie să ne felicităm pentru asta. În special cei care au depus eforturi în acest sens.

Această decizie trebuie însă urmată de acțiune corecte și profesioniste. Pentru a nu ne trezi ulterior cu alte procese de judecată și cu o degradare a aeroportului, în care și așa în ultimii ani nu s-a investit nimic.

Este nevoie de manageri profesioniști și vizionari acolo. De exemplu că aerogara poate fi gestionată mult mai bine de către stat decât de a fost de către Șor. Că aeroportul poate fi modernizat, capacitat, transformat într-unul în care cetățenii să nu se mai simtă jefuiți atunci când călătoresc.

Post Scriptum cu Alex Cozer: Moldovenii, uciși prin înfometare

18 aprilie 2024, 20:42

La 20 aprilie, anul acesta, va fi comemorată Ziua Victimelor Foametei Organizate...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Poliția din Moldova cumpără de la ruși

16 aprilie 2024, 21:49

Cam ce ați spune dacă ați afla că poliția Republicii Moldova face achiziții...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Încercări de a compromite Recensământul

11 aprilie 2024, 21:01

În această săptămână a demarat Recensământul Populației și Locuințelor. Un proces...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Ce se întâmplă pe piața gazelor

9 aprilie 2024, 20:22

Anul acesta pe piața gazelor naturale din Republica Moldova vor avea loc multe...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Descinderi și înțelegeri pe sub masă

4 aprilie 2024, 20:31

În ultimele săptămâni parcă s-au întețit descinderile cu mascați prin birourile...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Milioane adunate de la sărbători

2 aprilie 2024, 20:54

Odată cu intrarea-n vigoare a legii prin care toții angajații la stat sunt obligați...

Post Scriptum cu Alex Cozer: 106 ani de la unire

28 martie 2024, 20:30

Ieri s-au împlinit 106 ani de la unirea Basarabiei cu România. Un eveniment...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Rolul marilor artiști

26 martie 2024, 21:14

În anul 2017, când jumătate de milion de români se aflau în stradă, protestând...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Capcana știrilor mincinoase

21 martie 2024, 21:34

Cetățenii noștri cad tot mai des pradă falsururilor. Alimentate în special pe...

Opinia ta contează. Comentează!