Post Scriptum cu Alex Cozer: Un nou guvern, pe jumătate vechi

Republica Moldova are practic un nou Guvern. Nou în proporție de cam 50%, dacă ar fi să ne ținem strict de cei care vor ocupa fotolii în noul executiv. Pentru că 8 miniștri rămân în funcții, iar alții 8 sunt noi. Deși, unii dintre ce noi provin oricum din rândurile secretarilor de stat sau consilierilor fostului premier, // în timp ce Alexei Buzu este promovat în postura de secretar general al Guvernului.

Din start vreau să remarc și lipsa de echilibru de gen în noua garnitură guvernamentală, în condițiile în care avem doar 4 doamne din cei 18 membri ai noului Executiv. Asta după ce în alte perioade eram lăudați și chiar dați exemplu la nivel european pentru echilibrul de gen în funcțiile publice. N-ar fi rău să avem totuși mai multe femei în funcții publice, mai ales că doamnele din Republica Moldova au demonstrat deja că pot performa foarte bine în acest domeniu.

Din păcate, până la această oră nu au fost plasate nicăieri CV-urile noilor miniștri. O altă problemă de comunicare a actualei guvernări. De asta, acum mă voi opri doar la câteva nume din cadrul noii garnituri guvernamentale care mi-au atras atenția în mod special.

Din ce am căutat eu în date publice, de o experiență bogată pare să se bucure Eugeniu Osmochescu, cel care vine în funcția de ministru al Economiei. Fiind și domeniul în care Guvernul Recean a performat cel mai prost, de la Osmochescu sunt așteptări mari în acest sens.

Mai ales că țara noastră este abia la nivelul de 29% din PIB-ul mediu al Uniunii Europene. Asta în condițiile în care Moldova ar trebui să fie măcar la nivelul de 35-40% în momentul aderării, o limită de jos acceptată în cazul Bulgariei în 2007. Asta ne-ar obliga la creșteri economice foarte robuste, de 7-10% în fiecare din următorii ani. Un obiectiv care pare imposibil în acest moment, dar spre care trebuie să tindem dacă ne dorim să devenim membri.

Date publice foarte puține sunt despre Adrian Gavrilița, cel care ajunge în funcția de ministru al Finanțelor. Activitatea sa publică se încheie undeva în anul 2015, când a fost consilier al premierului Chiril Gaburici, cel ajuns în funcție după ce pentru Guvernul său au votat partidele lui Filat, Plahotniuc și comuniștii lui Voronin. Înainte, Gavrilița a activat și în Guvernul lui Filat. După 2015, nu se știu foarte multe despre activitatea sa, cei din PAS susținând însă că ar fi lucrat tot în diferite funcții în Guvern.

Controverse a stârnit numirea lui Cristian Jardan în fruntea ministerului Culturii. Asta în condițiile în care nu este din domeniu, el activând în ultima perioadă în postura de consilier al premierului Recean. Totodată, în privința lui Jardan există semne de întrebare în legătură cu o tranzacție în domeniul media, făcută acum câțiva ani, pe care deocamdată nu a explicat-o.

Mă voi opri puțin și la programul de guvernare. Unul care a fost destul de criticat de la publicarea sa, pentru că arată foarte generalist și nu include nimic despre reforme extrem de importante care trebuiesc realizate în următoarea perioadă.

Spre exemplu reforma-administrativ teritorială. Una întârziată cu cel puțin 2 decenii, de când comuniștii au decis să anuleze județele și să revină la raioane. Din start trebuie să înțelegem că fără o nouă organizare administrativă a Republicii Moldova nu avem absolut nicio șansă să aderăm la Uniunea Europeană. Așadar, dacă ne propunem să semnăm tratatul de aderare în 2028, suntem obligați ca până atunci să schimbăm acest sistem sovietic de administrare și să eficientizăm modul de organizare al localităților.

Este poate una dintre cele mai dureroase reforme care urmează a fi implementată în următoare perioadă, dar deopotrivă și una dintre cele mai importante. Țara noastră nu are nicio șansă să se dezvolte, în special în zonele rurale, dacă vom rămâne în continuare cu această moștenire sovietică.

Alegerile au trecut. Până la următorul scrutin electoral cu adevărat important, alegerile prezidențiale din 2028, guvernarea trebuie să uite de populism și să se apuce cu adevărat de treabă. Mai ales că avem restanțe foarte serioase și la Planul Național de Aderare la Uniunea Europeană, realizat în proporție de doar 55% din ceea ce ne-am asumat.

Pe umerii noului Guvern se va afla o responsabilitate uriașă. Pentru că trebuie să fie Executivul care va intra în istorie ca cel ce ne-a dus în UE. Și este obligat să nu rateze această oportunitate!

Post Scriptum cu Alex Cozer: Plahotniuc a apărut

4 decembrie 2025, 21:03

După două luni în care a fugit de ochii lumii, alegând să nu se prezinte la...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Ilan Șor face un pas în spate

2 decembrie 2025, 21:19

Ilan Șor se retrage! Declară că se retrage. Cu o mină spășită, cel mai mare...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Ipoteze în lanț în cazul Albița

27 noiembrie 2025, 20:48

După 6 zile în care interpretările, falsurile și manipulările au înflorit în...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Drone rusești, în spațiul nostru aerian

25 noiembrie 2025, 20:44

Alte 6 drone rusești au intrat noaptea trecută în spațiul aerian al Republicii...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Frica trece, din nou, frontiera

20 noiembrie 2025, 23:09

Încă o dronă rusească a survolat spațiul aerian al Republicii Moldova. Și a...

Post Scriptum cu Alex Cozer: S-a stins Ilie Ilașcu

18 noiembrie 2025, 20:17

Ilie Ilașcu, unul dintre cei mai curajoși și demni oameni pe care i-a dat vreodată...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Monumentul național al corupției a

11 noiembrie 2025, 20:50

Încă o tragedie a avut loc la ruinele hotelului Național. De data aceasta, acolo...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Percheziții în educație

6 noiembrie 2025, 20:55

În ultima perioadă, procurorii au luat cu asalt instituțiile de învățământ din...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Aderare 2028, misiune grea

4 noiembrie 2025, 21:17

Obiectivul Republicii Moldova, de a încheia negocierile de aderare la Uniunea...

Opinia ta contează. Comentează!