Concesioanarea Aeroportului International Chisinau a fost fraudata din prima clipa
Economic 3 martie 2020, 21:59 | 1466

Concesioanarea Aeroportului International Chisinau a fost fraudata din prima clipa. Este afirmatia facuta de presedintele comisiei parlamentare de control a finantelor publice, Igor Munteanu, in timpul audierii raportului Curtii de Conturi privind conformitatea incheierii si executarii contractului de concesiune. Auditorii au constat mai multe nereguli atat in perioada de pana la semnarea contractului cu Avia Invest, cat si dupa.

Șeful echipei de audit de la Curtea de Conturi a atras atenția că firma Avia Invest, concesionara Aeroprtului Internațional Chișinău, a obținut condiții contractuale extrem de favorabile, fiind obligată să achite statului doar un procent din veniturile sale anuale. Asta chiar dacă inițial a fost propusă concesionarea Aeroportului pe un termen de 28 de ani cu achitarea unei redevențe anuale cuprinsă între 8% și 21% din veniturile anuale, iar în cazul acordării concesiunii pe o perioadă de 49 ani, redevența urma să constituie între 13 și 29 la sută din veniturile anuale ale aeroportului. Mai mult, în perioada 2008-2012, până la concesionarea Aeropotului, întreprinderea de stat avea un trend financiar în creștere, astfel că aerogara nu avea nevoie de investiții urgente și de concesionare. Auditorii Curții de Conturi au mai constatat că o parte a investițiilor pe care le-a raportat Avia Invest de-a lungul anilor nu corespund realității.

Nu au fost realizate nici obligațiile contractuale în ceea ce ține de lucrările de modernizare și extindere a terminalului.

Chiar și investițiile pe care le-a realizat compania Avia Invest, au fost finațate din împrumuturi ce urmează a fi restituite și din taxa de modernizare percepută de la pasageri. Șeful echipei de auditori a mai declarat că circa 1,6 miliarde de lei, care puteau fi utilizate pentru finanțarea dezvoltării infrastructurii Aeroportului, au fost folosite pentru finanțarea unor activități incerte ale unor persoane afiliate. Vorbim aici inclusiv despre automobilul blindat, în valoare de peste jumătate de milion de euro, pe care l-a cumpărat Avia Invest.

Deși la audierea raportului au fost prezenți mai mulți reprezentanți ai Guvernului, inclusiv oficiali de la Ministerul Economiei și Agenția Proprietății Publice, aceștia nu au putut răspunde la întrebările deputaților cum de au fost posibile atâtea neregului în procesul de concesionare a Aerportului, motivând că ei nu erau în funcție în acea perioadă. Totodată, la ședință au fost prezenți și conducătorii Avia Invest, inclusiv directorul companiei Boris Salov, doar că aceștia nu au comentat în niciun fel concluziile raportului de audit. A reacționat doar deputatul Partidului Șor, Petru Jardan, care în periaoda 2013-2019 a fost directorul general al Avia Invest.

Raportul Curții de Conturi a fost expediat Guvernului, Parlamentului, Președinției, Procuraturii Generale și Centrului Național Anticorupție.

La finalul audierilor raportului Curții de Conturi, președinte comsiei parlamentare, Igor Munteanu, a declarat că autoritățile nu ar trebui să rezilieze contractul de concesiune cu Avia Invest, ceea ce ar putea atrage achitarea unor penalități de către stat, ci să anuleze ”ab initio” documentul. 

Opinia ta contează. Comentează!