Locuitorii capitalei ar urma să scoată bani grei din buzunare pentru a-și putea parca mașinile pe străzile orașului
Locuitorii capitalei ar urma să scoată bani grei din buzunare pentru a-și putea parca mașinile pe străzile orașului. Primăria Chișinău a elaborat un proiect care prevede ca locurile publice de parcare din oraș să fie cu plată. Astfel, șoferii vor putea alege să achite parcarea pe oră sau să-și facă abonamente pentru perioade de la șapte zile la un an. Cele mai mari tarife vor fi în sectoarele Centru și Râșcani, unde un abonament anual ar putea ajunge la aproape 29 de mii de lei. Proiectul va fi supus consultărilor publice.
ANA NEAMȚU, reporter Jurnal TV: "Taxele pentru parcările publice vor fi diferite, în funcție de zona amplasării. Cele mai scumpe vor fi în sectoarele Centru și Râșcani, unde un abonament va oscila între 560 de lei și... 28 de mii de lei. În sectoarele Buiucani, Botanica și Ciocana, și în cartierul Telecentru, șoferii vor fi nevoiți să scoată din buzunar de la 420 de lei, pentru o săptămână, la 21 de mii 600 de lei, pentru un an. În alte zone ale Chișinăului, oamenii vor trebui să plătească de la 280 de lei, pentru o săptămână, până la 14 mii de lei, pentru un an."
Șoferii se arată surprinși de acest proiect și de tarifele care ar urma să fie percepute pentru parcarea mașinilor în stradă. Mulți spun că nu înțeleg de ce locurile de parcare publice ar trebui să fie cu plată.
Responsabilii de la Primărie ne-au spus că proiectul este la etapa consultărilor, iar inițiativa a fost preluată din experiența modului de organizare a parcărilor în orașe străine, mai dezvoltate.
ILIE CEBAN, viceprimar al municipiului Chișinău: "La această etapă vrem să stabilim un tarif pentru parcările închise și parcaje în stradă. Avem consultări publice, vom dezbate, vom analiza. Este la etapa dată o propunere."
Întrebați despre prețul mare ale abonamentelor propuse de către municipalitate, Ilie Ceban a spus că aceste tarife au fost consultate cu unii experți.
ILIE CEBAN, viceprimar al municipiului Chișinău: "Sunt niște tarife propuse de către experți. Noi le vom consulta cu locuitorii, cu experții locali, specialiști din domeniu și vom vedea cum vor fi aprobate. Acum există doar o propunere."
Expertul în siguranța rutieră, Mihai Hasan, califică acest proiect al primăriei drept o schemă de obținere a surselor financiare de la locuitorii capitalei.
MIHAI HASAN, expert în siguranța rutieră: "Aceasta este o problemă creată artificial pentru o sursă de venit de pe partea consumatorului, în special a șoferilor, a transportatorilor, care plătesc impozit pentru drum, care trebuie să fie garantat, asigurat. Ideea parcărilor trebuia să fie creată mult mai înainte și în alt mod, nu pe teritoriul public, dar parcări special amenajate, construite, multietajate, etc."
Iar expertul în urbanistică Victor Chironda susține că acest proiect nu are la bază o strategie bine întemeiată.
VICTOR CHIRONDA, expert în urbanistică: "Din ceea ce am reușit să vedem din documentele publicate nu prea este clar în ce strategie sau în ce viziune se încadrează acest regulament. Această strategie nu este nicăieri prezentată. Nici nu știu dacă ea există. Dincolo de aceasta, din ceea ce am văzut publicat, aceste propuneri de tarife, iarăși nu este clar de unde s-au luat. Care sunt calculele, care este justificarea economică a acestor tarife."
Consultările publice privind inițiativa primăriei vor avea loc pe 31 iulie curent, între orele 14:00 și 16:00, în incinta Preturii sectorului Centru.








