Post Scriptum cu Alex Cozer: Aeroportul, sursă de bani pentru Șor

Tribunalul internațional de arbitraj de la Stokholm a dat ieri dreptate Republicii Moldova în litigiul privind aeroportul Chișinău. Este o decizie extrem de importantă, care trebuie într-un final să ducă la rezilierea contractului ilegal de concesionare a singurului aeroport funcțional din Republica Moldova și revenirea obiectivului în gesiunea statului. Totul a început în anul 2020, când în urma schimbării puterii de la Chișinău, autoritățile au decis rezilierea contractului cu firma care a concesionat aeroportul. Atunci Komaksavia, un offshore cipriot care deține 95% din drepturile de concesiune a aeroportului, se adresa în arbitrajul de la Stokholm cerând despăgubiri de peste 880 de milioane de euro, pe care le estima drept investiții ratate.

Tribunalul a constat însă că această companie, în spatele căreia stau Șor și oligarhi ruși, nu a investit de fapt niciun ban în aeroport, dând dreptate Republicii Moldova.Hotărârea este una decisivă pentru procedura de readucere a aeroportului în gestiunea statului, în condițiile în care certifică faptul că nu s-au respectat principalele prevederi ale contractului, cele privind investițiile în aeroport.

Spre exemplu, cea mai importantă prevedere obliga compania să construiască un nou terminal în 2 ani. Au trecut deja 8 ani, iar construcția terminalului nici măcar nu a început, iar în perioadele în care se operau mai multe curse de pe aeroport, pasagerii se confruntau cu o aglomerație sufocantă în micuțul terminal disponibil.

De altfel, singurele așa-zise investiții de acolo, ce țin de construcția unei parcări, a unei piste și reparațiile cosmetice din aeroport, au fost făcute exclusiv cu bani care proveneau tot din taxele percepute de la pasageri, fapt constatat și de tribunalul internațional.

Și am ajuns și la cea mai dureroasă parte a acestui contract criminal de concesionare – taxele aeroporturare, de departe cele mai mari din zonă și probabil din Europa pentru un aeroport de mărimea celui din Chișinău. Spre exemplu astăzi taxele aeroportuare impuse la Chișinău sunt de 2 ori mai mari decât cele de la aeroportul din Iași, fapt care duce la evitarea capitalei noastre de către companiile low-cost, la lipsa concurenței și în consecință la prețuri exorbitante.

Astăzi, biletele de la Iași spre orice destinație din Europa sunt și de 2-3 ori mai ieftine decât cele de la Chișinău. Iar cursele de la București, Cluj sau Timișoara sunt chiar și mai ieftine.

Astfel, aeroportul a devenit o sursă importantă de bani pentru Șor și gruparea criminală pe care o conduce. Mai mult decât atât, din informațiile mele, Șor a împrumutat sume colosale de bani de la un oligarh rus, garantând cu aeroportul. Banii au mers, desigur, în finanțările ilegale grupării pe care o conduce și care cuprind partidul său politic, trusturile de televiziune care au rămas în cârca sa, precum și în acțiuni subversive îndreptate împotriva statului.

În condițiile în care decizia tribunalului de la Stockholm era una așteptată, nu poate fi o coincidență activizarea din ultima perioadă a grupării lui Șor, care încearcă să destabilizeze situația din țară, organizând tot felul de proteste și concerte pe bani furați tot de la cetățeni.

În aceste condiții, nu pot să nu mă întreb de ce încă nu au fost trași la răspundere toți responsabilii care au simulat procedura de concesionare a aeroportului, în frunte cu deputatul lui Șor, Petru Jardan, și fostul ministru și deputat PD, Vladimir Cebotari.

Mai nou, într-un dosar penal este vizat și fostul premier Iurie Leancă.

Acum este important ca justiția din Moldova, ținându-se și de decizia arbitrajului, să readucă aeroportul în gestiunea statului, iar acest obiectiv să se dezvolte strict în interesele cetățenilor. Moldova are uriașă nevoie de un aeroport modern și onest atât în raport cu pasagerii cât și cu companiile aeriene. Avem nevoie de zboruri către cât mai multe destinații, la prețuri corecte și competitive cu cele din regiune. Lucru care este posibil doar în condițiile unei gestiuni corecte și eficiente a aeroportului.

Post Scriptum cu Alex Cozer: Moldovenii, uciși prin înfometare

18 aprilie 2024, 20:42

La 20 aprilie, anul acesta, va fi comemorată Ziua Victimelor Foametei Organizate...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Poliția din Moldova cumpără de la ruși

16 aprilie 2024, 21:49

Cam ce ați spune dacă ați afla că poliția Republicii Moldova face achiziții...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Încercări de a compromite Recensământul

11 aprilie 2024, 21:01

În această săptămână a demarat Recensământul Populației și Locuințelor. Un proces...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Ce se întâmplă pe piața gazelor

9 aprilie 2024, 20:22

Anul acesta pe piața gazelor naturale din Republica Moldova vor avea loc multe...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Descinderi și înțelegeri pe sub masă

4 aprilie 2024, 20:31

În ultimele săptămâni parcă s-au întețit descinderile cu mascați prin birourile...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Milioane adunate de la sărbători

2 aprilie 2024, 20:54

Odată cu intrarea-n vigoare a legii prin care toții angajații la stat sunt obligați...

Post Scriptum cu Alex Cozer: 106 ani de la unire

28 martie 2024, 20:30

Ieri s-au împlinit 106 ani de la unirea Basarabiei cu România. Un eveniment...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Rolul marilor artiști

26 martie 2024, 21:14

În anul 2017, când jumătate de milion de români se aflau în stradă, protestând...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Capcana știrilor mincinoase

21 martie 2024, 21:34

Cetățenii noștri cad tot mai des pradă falsururilor. Alimentate în special pe...

Opinia ta contează. Comentează!