Post Scriptum cu Alex Cozer: Aeroportul, sursă de bani pentru Șor

Tribunalul internațional de arbitraj de la Stokholm a dat ieri dreptate Republicii Moldova în litigiul privind aeroportul Chișinău. Este o decizie extrem de importantă, care trebuie într-un final să ducă la rezilierea contractului ilegal de concesionare a singurului aeroport funcțional din Republica Moldova și revenirea obiectivului în gesiunea statului. Totul a început în anul 2020, când în urma schimbării puterii de la Chișinău, autoritățile au decis rezilierea contractului cu firma care a concesionat aeroportul. Atunci Komaksavia, un offshore cipriot care deține 95% din drepturile de concesiune a aeroportului, se adresa în arbitrajul de la Stokholm cerând despăgubiri de peste 880 de milioane de euro, pe care le estima drept investiții ratate.

Tribunalul a constat însă că această companie, în spatele căreia stau Șor și oligarhi ruși, nu a investit de fapt niciun ban în aeroport, dând dreptate Republicii Moldova.Hotărârea este una decisivă pentru procedura de readucere a aeroportului în gestiunea statului, în condițiile în care certifică faptul că nu s-au respectat principalele prevederi ale contractului, cele privind investițiile în aeroport.

Spre exemplu, cea mai importantă prevedere obliga compania să construiască un nou terminal în 2 ani. Au trecut deja 8 ani, iar construcția terminalului nici măcar nu a început, iar în perioadele în care se operau mai multe curse de pe aeroport, pasagerii se confruntau cu o aglomerație sufocantă în micuțul terminal disponibil.

De altfel, singurele așa-zise investiții de acolo, ce țin de construcția unei parcări, a unei piste și reparațiile cosmetice din aeroport, au fost făcute exclusiv cu bani care proveneau tot din taxele percepute de la pasageri, fapt constatat și de tribunalul internațional.

Și am ajuns și la cea mai dureroasă parte a acestui contract criminal de concesionare – taxele aeroporturare, de departe cele mai mari din zonă și probabil din Europa pentru un aeroport de mărimea celui din Chișinău. Spre exemplu astăzi taxele aeroportuare impuse la Chișinău sunt de 2 ori mai mari decât cele de la aeroportul din Iași, fapt care duce la evitarea capitalei noastre de către companiile low-cost, la lipsa concurenței și în consecință la prețuri exorbitante.

Astăzi, biletele de la Iași spre orice destinație din Europa sunt și de 2-3 ori mai ieftine decât cele de la Chișinău. Iar cursele de la București, Cluj sau Timișoara sunt chiar și mai ieftine.

Astfel, aeroportul a devenit o sursă importantă de bani pentru Șor și gruparea criminală pe care o conduce. Mai mult decât atât, din informațiile mele, Șor a împrumutat sume colosale de bani de la un oligarh rus, garantând cu aeroportul. Banii au mers, desigur, în finanțările ilegale grupării pe care o conduce și care cuprind partidul său politic, trusturile de televiziune care au rămas în cârca sa, precum și în acțiuni subversive îndreptate împotriva statului.

În condițiile în care decizia tribunalului de la Stockholm era una așteptată, nu poate fi o coincidență activizarea din ultima perioadă a grupării lui Șor, care încearcă să destabilizeze situația din țară, organizând tot felul de proteste și concerte pe bani furați tot de la cetățeni.

În aceste condiții, nu pot să nu mă întreb de ce încă nu au fost trași la răspundere toți responsabilii care au simulat procedura de concesionare a aeroportului, în frunte cu deputatul lui Șor, Petru Jardan, și fostul ministru și deputat PD, Vladimir Cebotari.

Mai nou, într-un dosar penal este vizat și fostul premier Iurie Leancă.

Acum este important ca justiția din Moldova, ținându-se și de decizia arbitrajului, să readucă aeroportul în gestiunea statului, iar acest obiectiv să se dezvolte strict în interesele cetățenilor. Moldova are uriașă nevoie de un aeroport modern și onest atât în raport cu pasagerii cât și cu companiile aeriene. Avem nevoie de zboruri către cât mai multe destinații, la prețuri corecte și competitive cu cele din regiune. Lucru care este posibil doar în condițiile unei gestiuni corecte și eficiente a aeroportului.

Post Scriptum cu Alex Cozer: Manifestațiile absurdului

30 septembrie 2022, 20:18

Am participat la proteste de stradă încă din adolescență. Primele manifestații...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Dosare îngropate rând pe rând

29 septembrie 2022, 20:55

Ieri ar fi trebuit să aibă loc prima ședință de judecată în cadrul dosarului...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Dezvăluirile avocatului lui Filat

23 septembrie 2022, 20:47

Exact acum doi ani, în acest studio, Igor Popa, fostul avocat al lui Vlad Filat,...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Rușii, pe cale să piardă tot

22 septembrie 2022, 21:15

Ieri, 21 septembrie, a fost Ziua Internațională a Păcii. În același timp, la...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Justiția moldavă, cea mai umană din lume

16 septembrie 2022, 21:47

Sergiu Sîrbu este probabil cel mai prolific politician moldovean la capitolul...

Post Scriptum cu Alex Cozer: S-au activizat diversioniștii

15 septembrie 2022, 20:32

În contextul crizei din regiune, provocată de invazia criminală a lui Putin...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Maia Sandu a vizitat Gagauzia

9 septembrie 2022, 21:40

Săptămâna trecută, spațiul public a fost marcat de câteva incidente care ne-au...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Șantajul energetic nu mai funcționează

9 septembrie 2022, 00:17

După mai bine de jumătate de an de invazie a Rusiei în Ucraina, regimul lui...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Războiul energetic este în toi

5 august 2022, 22:40

Pe lângă invazia criminală pe care Putin o desfășoară astăzi în Ucraina, soldată...

Opinia ta contează. Comentează!
LIVE