Premiul Nobel pentru Fizică 2023 a fost acordat astăzi unui trio format din Pierre Agostini, Ferenc Krausz și Anne L'Huillier
IT şi Ştiinţă 3 octombrie 2023, 17:50 | 1439

Premiul Nobel pentru Fizică 2023 a fost acordat astăzi unui trio format din francezul Pierre Agostini, unguro-austriacul Ferenc Krausz și franco-suedeza Anne L'Huillier. Oamenii de știință au fost recompensați pentru cercetarea instrumentelor de explorare a electronilor din atomi și molecule. Anunțul a fost făcut de Academia Regală Suedeză de Științe.

HANS ELLENGREN, secretar general al Academiei Regale de Științe Suedeză: "Academia Regală Suedeză de Științe a decis să acorde Premiul Nobel pentru Fizică 2023 în proporții egale lui Pierre Agostini (Ohio State University, SUA), Ferenc Kraus (Max Plank Institute for Quantum Optics, Garching și Ludwig Maximilian University, Munchen) și Anne L'Huillier (Universitatea Lund Suedia), pentru metode experimentale care generează impulsuri de lumină de attosecundă pentru studiul dinamicii electronilor în materie."

Potrivit juriului, cei trei cercetători au fost recompensați pentru crearea de impulsuri luminoase extrem de scurte care pot fi folosite pentru a măsura procesele rapide în timpul cărora electronii se deplasează sau își schimbă energia. Câștigătorii au primit vestea cu emoție.

ANNE L'HUILLIER, câștigătoare a premiului Nobel: "Vă mulțumesc foarte mult. Este fantastic! Să predau ore este foarte important pentru mine. Scuze că nu sunt foarte bună la vorbit însă asta se întâmplă pentru că acum sunt foarte emoționată."

FERENC KRAUSZ, câștigător al premiului Nobel: "Nu eram sigur dacă visez sau dacă este realitate. Prin urmare, încă mă clarific. Primul meu gând în legătură cu primirea veștii m-a dus la prieteni, colegi, colaboratori care au contribuit direct sau indirect la acest premiu. Primele mele gânduri sunt la ei și le sunt recunoscător tuturor."

Premiul Nobel constă într-o diplomă, o medalie de aur și un cec de un milion de dolari.

În 2022, premiul Nobel pentru fizică a fost atribuit cercetătorilor Alain Aspect, John F. Clauser şi Anton Zeilinger pentru descoperiri revoluţionare în domeniul mecanicii cuantice.

Considerată de unii cea mai importantă dintre ştiinţele naturale, fizica se ocupă cu studiul componentelor fundamentale ale materiei şi cu interacţiunile acestora, încercând să ofere descrieri şi explicaţii ale fenomenelor şi proceselor naturale. Până în prezent, au fost acordate 116 premii Nobel pentru Fizică.

Amintim că ieri a fost acordat premiul Nobel pentru medicină în comun biochimistului ungar Katalin Kariko și medicului american Drew Weissman, pentru munca lor asupra tehnologiei ARN mesager, care a dus la crearea rapidă a vaccinurilor împotriva Covid-19. Miercuri va fi anunțat câștigătorul premiului pentru Chimie. Acestea vor fi urmate de mult așteptatele premii pentru Literatură, joi, și vineri - Pace, mai notează AFP. Premiul pentru economie va fi anunțat săptămâna viitoare.

Opinia ta contează. Comentează!